ZARZĄDZENIE 145/2019
BURMISTRZA MIASTA I GMINY BOGATYNIA
z dnia 30 sierpnia 2019 roku
 


w sprawie opracowania materiałów planistycznych do projektu uchwały budżetowej na rok 2020


Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(t.j. Dz. U. z 2019 roku poz. 506) oraz Uchwały Nr LXXXV/1136/14 Rady Miejskiej w Bogatyni
z dnia 6 czerwca 2014 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy
i Miasta Bogatynia, zarządzam co następuje:

§1


Zobowiązuję naczelników wydziałów, samodzielne stanowiska Urzędu Miasta i Gminy oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, do opracowania materiałów planistycznych do projektu uchwały budżetowej Gminy i Miasta Bogatynia.


§ 2


Przyjmuje się następujące założenia do projektu uchwały budżetowej na 2020 rok
w zakresie dochodów:

1. Udziały w podatkach stanowiących dochód państwa:
1) udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych przyjmuje się w wysokości wskazanej przez Ministerstwo Finansów;
2) udziały w podatku dochodowym od osób prawnych ustala się na podstawie przewidywanego wykonania za 2019 rok z uwzględnieniem zmian organizacyjnych przedsiębiorstw oraz szacunków własnych.

2. Dochody z tytułu podatków i opłat lokalnych:
1) dochody z podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportowych, ustala się przy założeniu wzrostu obecnie obowiązujących stawek podatkowych zgodnie
ze wskaźnikami wynikającymi z komunikatów Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego i Obwieszczeń Ministra Finansów, w oparciu o inflację za I półrocze 2019 roku tj. 1,8%;
2) wpływy z podatku rolnego – szacuje się na poziomie roku 2019;
3) dochody z opłaty targowej zakłada się na poziomie przewidywanego wykonania
w roku 2019;
4) wpływy z karty podatkowej, podatku od spadków i darowizn oraz opłaty skarbowej ustala się na poziomie przewidywanych wpływów w 2019, powiększonych
o wskaźnik inflacji;
5) dochody z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi szacować należy
na podstawie obowiązujących stawek, uwzględniając wskaźnik ściągalności.

3. Subwencje ogólne z budżetu państwa do budżetu na 2020 rok przyjmuje się
w wysokościach podanych przez Ministra Finansów.


4. Dochody z majątku gminy szacować należy na podstawie wykazu proponowanych
do sprzedaży w 2020 roku składników mienia komunalnego (budynki, lokale, grunty), wraz z ich wstępną wyceną, zawartych umów najmu i dzierżawy oraz planowanych przekształceń prawa wieczystego użytkowania wieczystego w prawo własności.

5.   Pozostałe dochody - wpływy z usług, grzywny, mandaty, spadki i darowizny pieniężne,
       szacować należy na podstawie przewidywanego wykonania za rok 2019.

6.   Dotacje celowe na zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej, planować
       należy w kwotach podanych przez właściwe organy.

7. Dochody organów gminy i jednostek budżetowych planuje się w wysokości
       przewidywanego wykonania 2019 roku.

Kalkulacje dochodów budżetowych sporządza Wydział Finansowo-Budżetowy oraz Wydział Podatków i Opłat Lokalnych Urzędu Miasta i Gminy w Bogatyni i przedkłada Skarbnikowi Gminy.


§ 3


Przyjmuje się następujące założenia do projektu uchwały budżetowej na 2020 rok
w zakresie wydatków:

1. Planowanie wydatków na 2020 rok oparte jest na przewidywanym wykonaniu budżetu
w roku 2019, które jednocześnie stanowi podstawę obliczenia limitów wydatków bieżących.
2. Wydatki budżetowe podlegają ograniczeniom formalno-prawnym wynikającym z art. 242 i 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
3. Wszelkie działania realizowane w 2020 roku muszą być zgodne z art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych:
? wydatki powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
? w trakcie planowania i realizacji budżetu obowiązują przepisy dotyczące gospodarki finansowej i zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
4.   Kalkulację wydatków należy sporządzić w sposób racjonalny i celowy z uwzględnieniem w pierwszej kolejności zadań obligatoryjnych, zleconych, kontynuowanych
i wynikających z zawartych umów.
5.  Przed przystąpieniem do określenia kwoty wydatków na 2020 rok należy wyłączyć
z wydatków przyznane w 2019 roku środki na realizację zadań o charakterze jednorazowym oraz zadania kończące się w 2019 roku;
6.   Ustala się następujący priorytet wydatków budżetowych:
1) zabezpieczenie środków na obsługę długu gminy,
2) zabezpieczenie środków finansowych na zadania budżetowe jednostek organizacyjnych gminy na poziomie zapewniającym ich sprawne i nieprzerwane funkcjonowanie,
3) zapewnienie środków na niezbędne remonty i naprawy zabezpieczające mienie komunalne,
4) zapewnienie środków na inwestycje kontynuowane oraz wieloletnie programy, projekty i zadania  ujęte w aktualnym wykazie przedsięwzięć do Wieloletniej Prognozy Finansowej oraz na programy i projekty współfinansowane ze środków pomocowych z UE,
5) środki na nowe zadania inwestycyjne przeznaczone mogą być tylko na inwestycje przygotowane (dokumentacja techniczna, kosztorysy, uzgodnienia itp.),
6) wysokość kwot do wyliczenia środków na wydatki Rad Osiedlowych ustala się na poziomie 2,00 zł   w przeliczeniu na jednego mieszkańca zameldowanego na pobyt stały,
7) planuje się środki na realizację Funduszu Sołeckiego w wysokości określonej
w odrębnej kalkulacji.


§ 4


Postanowienia szczegółowe dotyczące jednostek organizacyjnych:

1. Szczegółowość materiałów planistycznych:
Materiały planistyczne należy przygotować na odpowiednich formularzach stosowanych
w latach ubiegłych.

2. Wskaźniki budżetowe :
-  szkoły podają liczbę klas i liczbę uczniów na rok szkolny 2018/2019 z uwzględnieniem zmian od września 2019 roku;
- przedszkola podają:
a)  liczbę miejsc w przedszkolu z uwzględnieniem zmian od września 2019 roku;
b)  planowane osobodni w przedszkolu;
- żłobek podaje :
a)  liczbę miejsc w żłobku;
b)  planowane osobodni w żłobku;
- biblioteka  podaje:
a)  liczbę wolumenów;
b)  liczbę czytelników;
- ośrodek kultury podaje liczbę sekcji;

3. Strukturę planów finansowych dla jednostek  nadzorowanych i zakładu budżetowego należy określić w sposób następujący:

-  Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej podaje :
a)  wysokość planowanych przychodów;
b) wysokość kosztów bieżących;
c) planowany wskaźnik rentowności oraz szczegółową kalkulację i uzasadnienie przyjętych
     do planu założeń;

- Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej w Bogatyni podaje:
a)  wysokość planowanych przychodów;
b)  wysokość kosztów bieżących;
c)  wysokość dotacji planowanej z budżetu gminy;
d) wysokość planowanej wpłaty do budżetu nadwyżki środków obrotowych;

- Bogatyński Ośrodek Kultury:
a)  wysokość planowanych przychodów;     
b)  wysokość kosztów bieżących;                                      
c)  wysokość dotacji planowanej z budżetu gminy;
d) planowane wydatki finansowane z dotacji (w tym wydatki na wynagrodzenia należy kalkulować według wskazań zawartych w pkt. 9, wydatki na wynagrodzenia bezosobowe należy kalkulować wg zawartych i planowanych umów, ze wskazaniem przewidywanych kwot  na realizację każdej z nich oraz ze wskazaniem zakresu umowy);


- Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy w Bogatyni:
a) wysokość planowanych przychodów;
b) wysokość kosztów bieżących;
c) wysokość dotacji planowanej z budżetu gminy;
d) planowane wydatki finansowane z dotacji (w tym wydatki na wynagrodzenia należy kalkulować według wskazań zawartych w pkt. 9, wydatki na wynagrodzenia bezosobowe należy kalkulować wg zawartych i planowanych umów, ze wskazaniem przewidywanych kwot na realizację każdej z nich oraz ze wskazaniem zakresu umowy);

4. Zatrudnienie – etaty:
Należy podać etaty przeliczeniowe.
Ponadto w szkołach i przedszkolach nie przewiduje się zajęć nadobowiązkowych płatnych
z budżetu gminy.

5. Wydatki budżetowe należy planować wyłącznie na bieżące utrzymanie jednostki organizacyjnej.

6. Wszelkie kalkulacje dodatkowych wydatków, wraz z objaśnieniami (remonty, wymiana wyposażenia, zakupy inwestycyjne itp.) należy określić w odrębnym załączniku; planując wydatki remontowe należy wyszczególnić remonty związane z decyzjami organów nadzoru.

7. Podstawą kalkulacji wydatków rzeczowych winny być kwoty przewidywanego wykonania w 2019 roku.

8. Wydatki na wynagrodzenia bezosobowe kalkulować należy wg zawartych
i planowanych do zawarcia umów, ze wskazaniem kwot środków na realizacje każdej
z nich.

9. Wynagrodzenia osobowe pracowników:

1) Wynagrodzenia osobowe pracowników we wszystkich jednostkach organizacyjnych należy kalkulować wg kwot wynikających ze stosunku pracy na dzień 01.09.2019 r.;
2) Kalkulacje należy sporządzić w podziale na stanowiska pracy administracji i obsługi, stanowiska robotnicze, nauczyciele - wg stopni awansu zawodowego;
3) Dodatkowo należy uwzględnić skutek wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę w roku 2020 do kwoty 2.450,00 zł (w wynagrodzeniu minimalnym nie uwzględnia się dodatku za staż pracy);


A. Szkoły i przedszkola:
1) kalkulacje sporządzić należy w oparciu o istniejącą sieć jednostek organizacyjnych finansowanych z budżetu Gminy Bogatynia z uwzględnieniem struktury organizacyjnej jednostek oświatowych ujętych w projektach organizacyjnych na rok szkolny 2019/2020;
2) stawki wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków nauczycieli należy przyjąć
w wysokości wynikającej z obowiązujących przepisów;
3) dodatki motywacyjne nauczycieli należy przyjąć w wysokości do 5% wynagrodzeń zasadniczych,  premie pozostałych pracowników w wysokości uwzględniającej dokonane podwyżki wynagrodzeń, nie wyższe niż 10%;
4) fundusz nagród dla nauczycieli i pozostałych pracowników oświaty ustala się
w wysokości do 1% planowanych wynagrodzeń osobowych pracowników; w planach finansowych jednostek pozostaje kwota 0,8% wyliczonego funduszu nagród, kwotę 0,2% należy uwzględnić w załączniku do planu (środki te wprowadzone zostaną
do rezerwy budżetu Gminy jako fundusz nagród dla dyrektorów jednostek oświatowych).

B. Ośrodek Sportu i Rekreacji w Bogatyni:
Premie pracowników należy przyjąć w wysokości do 10% wynagrodzenia zasadniczego.

C. Bogatyński Ośrodek Kultury w Bogatyni:
Premie pracowników należy przyjąć w wysokości do 10% wynagrodzenia zasadniczego.

D. Biblioteka Publiczna w Bogatyni:
Premie pracowników należy przyjąć w wysokości do 10% wynagrodzenia zasadniczego.

E. Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej:
Premie pracowników należy przyjąć w wysokości do 10% wynagrodzenia zasadniczego,
z uwzględnieniem sytuacji finansowej zakładu.


10. W ramach wydzielonego rachunku dochodów szkół i przedszkoli realizowane mogą być tylko dochody i wydatki określone w ustawie o finansach publicznych w art. 223 ust 1. oraz w Uchwale Nr LXXXIX/1155/14 Rady Miejskiej w Bogatyni z dnia
27 sierpnia 2014 r. w sprawie określenia dochodów jednostek budżetowych gminy Bogatynia, prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 roku
o systemie oświaty ( tj. Dz. U. z 2019 roku poz. 1481) , które przez te jednostki mogą być gromadzone na wydzielonym rachunku dochodów.


§ 5


Do wyliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2020 roku za podstawę należy przyjąć kwotę w wysokości 3.278,14 zł (przeciętne miesięczne wynagrodzenie
w gospodarce narodowej w II półroczu 2018 roku). Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli wylicza się  na podstawie 110% kwoty bazowej określonej dla pracowników państwowej sfery budżetowej na podstawie art. 5 pkt 1 lit. a i art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw, ustalanej corocznie w ustawie budżetowej.


§ 6


Wykaz jednostek budżetowych, instytucji kultury i innych jednostek organizacyjnych zaliczanych do sektora finansów publicznych  określa Załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.


§ 7


Wykaz komórek organizacyjnych Urzędu Miasta i Gminy, które opracowują cząstkowe materiały planistyczne na podstawie zweryfikowanych materiałów gminnych jednostek organizacyjnych, określa załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.


§ 8


Zakres materiałów planistycznych winien być opracowany zgodnie z Uchwałą
Nr LXXXV/1136/14 Rady Miejskiej w Bogatyni z dnia 6 czerwca 2014 roku w pełnej szczegółowości działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej. Do każdego załącznika należy dołączyć pisemne uzasadnienie przewidywanych dochodów i wydatków budżetowych ze wskazaniem sposobu ich kalkulacji.


§ 9


Materiały powinny być sporządzone starannie i czytelnie, oraz sprawdzone pod względem rachunkowym. W materiałach należy stosować aktualną klasyfikację dochodów i wydatków.

§ 10


Zobowiązuje się dyrektorów, kierowników jednostek organizacyjnych podległych Gminie
do opracowania materiałów planistycznych na rok 2020 w terminie do 30 września br.

§ 11


Powołuje się zespół do opracowania zbiorczego zestawienia dochodów i wydatków
do projektu budżetu w składzie:

1. Monika Niklas - Skarbnik Gminy,
2. Wojciech Sawicki - Zastępca Burmistrza ds. Inwestycji,
3. Genowefa Zakrzewska - Inspektor ds. Księgowości Inwestycyjnej,
4. Małgorzata Król – Naczelnik Wydziału Administracyjnego,
5. Monika Żądeł -  Naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska,
6. Janusz Michalski – Naczelnik Wydziału Infrastruktury Społecznej
i Działalności Gospodarczej,
7. Mirosław Drewniacki – Naczelnik Wydziału Współpracy z Zagranicą
i Promocji.


§ 12


Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.


§ 13


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.