Zarządzenie Nr 149/2019
z dnia 05 września 2019

w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji okresowej składników majątku Miasta i Gminy Bogatynia


Na podstawie art. 26 i 27 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tj. Dz. U. z 2019 poz. 351) oraz Instrukcji w sprawie gospodarowania majątkiem trwałym gminy, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie wprowadzonej Zarządzeniem Nr 42 Burmistrza Miasta i Gminy Bogatynia z dnia 23 kwietnia 2018 r. zarządzam, co następuje:


§ 1


W celu ustalenia rzeczywistego stanu aktywów Gminy Bogatynia przeprowadza się pełną inwentaryzację składników majątkowych, na podstawie, której:
1. doprowadza się dane wynikające z ksiąg rachunkowych do zgodności ze stanem rzeczywistym,
2. rozlicza się osoby materialnie odpowiedzialne za powierzone mienie,
3. dokonuje się oceny stanu i przydatności gospodarczej składników majątku.


§ 2


Rzeczywisty stan aktywów ustala się w drodze inwentaryzacji polegającej na:
1. Przeprowadzeniu spisu z natury środków trwałych za wyjątkiem środków trwałych, do których dostęp jest utrudniony, pozostałych środków trwałych oraz księgozbioru w:

• Urzędzie Miasta i Gminy  Bogatynia ul. Daszyńskiego 1
Bogatynia ul. Daszyńskiego 13
Budynek ul. 1 Maja 29 (były żłobek)
Bogatynia ul. Pocztowa 2 (wydział BZK)
Budynek ul. Żołnierzy II AWP 14 w Bogatyni (wydział RI oraz serwerownia)
Budynek BOK ul. Żołnierzy II AWP 1Bogatyni – wydział RW (byłe GCI);
Bogatynia ul. Daszyńskiego 2 (były budynek PKS).
• Ochotniczych Strażach Pożarnych w: Sieniawce, Porajowie, Kopaczowie, Działoszynie, Bogatyni;
• Radach Sołeckich: Jasna Góra, Lutogniewice, Wyszków-Wolanów, Posada, Bratków, Działoszyn, Krzewina, Kopaczów, Porajów, Sieniawka, Białopole, Opolno Zdrój;
• Radach Osiedlowych nr: 1,2,3,4,5,6,7,8;
• Świetlicach wiejskich w: Jasnej Górze, Bratkowie, Działoszynie, Kopaczowie, Krzewinie, Lutogniewicach, Opolnie Zdroju, Porajowie, Posadzie, Sieniawce;
• Multifunkcjonalnym Centrum Trójstyku w Bogatyni ul. Nadrzecznej 18 (Dom Ludowy w Markocicach),
• Punkcie przechowywania zwierząt ul. Zgorzelecka w Bogatyni,
• Magazynie OC ul. Żołnierzy II AWP 18 w Bogatyni,
• TBS w Bogatyni ul. Słowiańskiej 8,
• Straży Miejskiej Bogatynia ul. Słowiańskiej 8,
• Komendzie Policji w Bogatyni,
• GPO Sp. z o.o.,
• BWiO .S.A.,
• Stowarzyszeniach i instytucjach oświatowych (zgodnie z wykazem stanowiącym załącznik nr 1).
2. Porównaniu danych ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi i dokonaniu weryfikacji gruntów, praw zakwalifikowanych do nieruchomości Gminy Bogatynia oraz gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów należących do Skarbu Państwa, środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony, wartości niematerialnych i prawnych, akcji i udziałów w podmiotach gospodarczych, środków trwałych w budowie, wartości należności spornych i wątpliwych.


§ 3


Z uwagi na ilość pól spisowych w Gminie Bogatynia inwentaryzację przeprowadza się w terminie od dnia 16.09.2019 do dnia 15.01.2020 wg harmonogramu inwentaryzacji stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia.


§ 4


Stwierdzone w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych ujmuje się i rozlicza w księgach rachunkowych roku, którego inwentaryzacja dotyczy.


§ 5


Za prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji odpowiedzialność ponoszą:
• Kierownik jednostki – za przeprowadzenie spisu z natury;
• Skarbnik Gminy – za przeprowadzenie weryfikacji oraz porównanie danych ksiąg rachunkowych z dokumentami.


§ 6


Rozliczenia wyników inwentaryzacji i ujęcia w księgach rachunkowych dokonuje Skarbnik Gminy.


§ 7


W celu sprawnego przeprowadzenia inwentaryzacji Kierownik jednostki:
1) Powołuje komisję inwentaryzacyjną w składzie 12 osób w podziale na 4 zespoły
3-osobowe (wykaz składów osobowych stanowi załącznik nr 3),
2) Powołuje przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej na wniosek naczelnika Wydziału GF,
3) Zatwierdza sprawozdanie komisji inwentaryzacyjnej z przeprowadzenia inwentaryzacji oraz wynik inwentaryzacji.
§ 8
Do obowiązków przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej należy:
1) wnioskowanie w sprawie składów osobowych komisji inwentaryzacyjnej, zespołów spisowych,
2) ustalenie obowiązków członków komisji inwentaryzacyjnej,
3) przeprowadzenie szkolenia zespołów spisowych,
4) organizacja prac przygotowawczych do spisu z natury,
5) wnioskowanie w sprawie terminu przeprowadzenia inwentaryzacji, techniki spisu,
6) organizacja kontroli przebiegu spisu z natury,
7) kontrola formalna arkuszy zdawczych przez zespoły spisowe,
8) nadzorowanie pracy komisji inwentaryzacyjnej w zakresie wyjaśniania różnic inwentaryzacyjnych,
9) wnioskowanie w zakresie ustalenia pól spisu,
10) sporządzanie protokołu z inwentaryzacji przeprowadzonej w drodze spisu z natury,
11) sporządzenie sprawozdania z przebiegu spisu z natury.


§ 9


Do obowiązków zespołu spisowego należy:
1) sprawne przeprowadzenie spisu z natury w wyznaczonym terminie,
2) prawidłowe wypełnienie arkuszy spisu z natury,
3) pobranie oświadczeń od osób materialnie odpowiedzialnych przez rozpoczęciem i po zakończeniu spisu z natury,
4) ustalenie sposobu zabezpieczenia pomieszczeń i wnioskowanie w sprawie jego poprawy,
5) ustalenie składników, które utraciły swą przydatność i użytkowanie,


§ 10


1. Arkusze spisu z natury sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden po rozliczeniu inwentaryzacji przekazuje się osobie materialnie odpowiedzialnej.
2. Arkusze z natury powinny zawierać:
• nazwę jednostki,
• numer kolejny arkusza spisu oraz oznaczenie uniemożliwiające jego zmianę – podpis przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej,
• określenie rodzaju i formy spisu
• określenie metody inwentaryzacji,
• określenie pola spisowego,
• datę spisu z natury,
• termin przeprowadzenia inwentaryzacji,
• szczegółowe określenie składników majątku, w tym numer inwentarzowy lub inny symbol inwentaryzacyjny,
• jednostkę miary,
• ilość stwierdzoną w czasie spisu,
• imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej, za stan składnika oraz jej podpis pod oświadczeniem, że nie zgłasza zastrzeżeń do ustaleń spisu.
3. Do arkuszy spisu z natury stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o rachunkowości w zakresie dowodów księgowych.
4. Arkusze spisu z natury, po zakończeniu spisywania określonego pola, zakreśla się w celu niepozostawienia wolnych wierszy.
5. Arkusze spisowe podlegają sprawdzeniu przez przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej.
6. Przy dokonywaniu spisu z natury oddzielne arkusze sporządza się dla:
• środków trwałych (konto 011);
• pozostałych środków trwałych (konto 013);
• wyposażenia nisko cennego (księga ilościowa);
• składników majątkowych obcych;
• księgozbioru;
• składników niepełnowartościowych (przeznaczonych do likwidacji).


§ 11

Spis z natury podlega kontroli przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej, który jeśli nie wnosi uwag, co do kompletności spisu, parafuje skontrolowane pozycje w przeciwnym wypadku sporządza protokół z kontroli, w którym wykazuje stwierdzone nieprawidłowości.


§ 12


Po zakończeniu spisu z natury, zespoły spisowe przekazują dokumentację przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej, który po sprawdzeniu jej pod względem formalnym przekazuje ją inspektorowi ds. gospodarki materiałowej, celem dokonania wyceny i ustalenia różnić inwentaryzacyjnych.


§ 13


Różnice inwentaryzacyjne ustala się z podziałem na konta syntetyczne – rodzaje składników majątkowych i osoby materialnie odpowiedzialne.


§ 14


1. Stwierdzone różnice inwentaryzacyjne podlegają wyjaśnieniu przez komisję, która również wnioskuje w sprawie sposobu ich rozliczenia.
2. Dowodem wyjaśnienia różnic inwentaryzacyjnych są pisemne oświadczenia osób materialnie odpowiedzialnych.


§ 15


1. Niedobory i nadwyżki podlegają kompensacie, w przypadku, gdy dotyczą jednej osoby materialnie odpowiedzialnej, zostały stwierdzone w podobnych składnikach i w trakcie jednego spisu z natury.
2. Podstawą kompensaty jest przyjęcie mniejszego niedoboru lub nadwyżki i niższej ceny.
3. Nie dokonuje się kompensaty w środkach trwałych, pozostałych środkach trwałych, w maszynach i urządzeniach wchodzących w skład środków trwałych w budowie.


§ 16


Dokumenty z inwentaryzacji przechowuje się przez okres 5 lat licząc od początku roku następującego po roku, którego inwentaryzacja dotyczy.


§ 17


Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.


§ 18


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Otrzymują do wiadomości:

1. Skarbnik Gminy
2. Naczelnicy OSP
3. Przewodniczący Rad Sołeckich i Osiedlowych
6. Komenda Policji w Bogatyni
7. Szkoły i przedszkola
8. Straż Miejska
9. Spółki TBS, GPO, BWiO, MZGK, GZMK,
7. Wydziały IO, IR, IN, RE, RW, RI, SA, SO, USC, BHP, GF, GP, BM, BW, BK, BO, BZK
7. Stowarzyszenia i instytucje (wykaz z zał. Nr 1).