Uchwała nr XXXIII/285/06

Rady Gminy i Miasta w Bogatyni

z dnia 17 lutego 2006 roku

 

w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków

                  

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. tj. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U., Nr 72, poz.747 ze zm.) uchwala się, co następuje:

 

 Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków

 

ROZDZIAŻ I

PRZEPISY OGÓLNE

 

§ 1

1.       Regulamin określa zasady zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanego na terenie Miasta i Gminy Bogatynia, w tym prawa i obowiązki Przedsiębiorstwa oraz Odbiorców.

2.       Przedsiębiorstwo wykonuje swoją działalnośł w oparciu o zezwolenie na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków udzielone decyzją Burmistrza Gminy i Miasta Bogatynia.

 § 2

Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

1)               ustawa - ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. Nr 72, poz. 747 ze zm.),

2)               odbiorca - odbiorca usług, o którym mowa w art. 2 pkt 3 ustawy,

3)               przedsiębiorstwo - przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy,

4)               umowa - umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzenie ścieków, o której mowa w art. 6 ustawy,

5)               wodomierz - przyrząd pomiarowy zainstalowany na wewnętrznej instalacji wodociągowej obiektu budowlanego przy punkcie czerpalnym wody,

6)               wodomierz główny - przyrząd pomiarowy, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy,

7)               wodomierz dodatkowy - przyrząd pomiarowy zainstalowany za wodomierzem głównym służący ustaleniu ilości wody bezpowrotnie zużytej, zainstalowany i utrzymywany na koszt odbiorcy,

8)               wodomierz własny - przyrząd pomiarowy mierzący ilośł wody pobranej z własnych ujęł wody, zainstalowany i utrzymywany na koszt odbiorcy,

9)               okres obrachunkowy - okres rozliczeń za usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków określony w umowie.

 

ROZDZIAŻ II

Minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz obowiązki Odbiorców warunkujące jego utrzymanie

 § 3

1.       Ilośł wody dostarczanej Odbiorcom oraz ilośł odprowadzanych ścieków, minimalne ciśnienie utrzymywane w miejscu przyłączenia do sieci wodociągowej określa umowa. Umowa może również ustalał dopuszczalny poziom zanieczyszczeń ścieków wprowadzanych przez Odbiorców. W umowie Przedsiębiorstwo może zaniechał ustaleń dotyczących minimalnego ciśnienia, jeżeli  w wydanych warunkach przyłączenia do sieci zalecono Odbiorcy wyposażenie instalacji w urządzenie do lokalnego podnoszenia ciśnienia.

2.       Wskaźniki charakteryzujące poziom usług, określają:

1)       ustawa,

2)       zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,

3)       pozwolenia wodnoprawne.

§ 4

1.       Przedsiębiorstwo, zgodnie z przepisami ustawy, ma obowiązek zapewnił:        

1)  zdolności dostawcze posiadanego przyłącza wodociągowego, zapewniając dostawę wody do Odbiorcy, w ilości ustalonej w umowie,

2)  przepustowośł posiadanego przyłącza kanalizacyjnego, zapewniającą odprowadzenie ścieków, w ilości określonej w umowie,

3)  dostawę wody, o jakości przeznaczonej do spożycia przez ludzi,

4)  ciągłośł i niezawodnośł dostaw wody oraz odprowadzania ścieków z/do posiadanych przez Przedsiębiorstwo urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych,

5)  budowę urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych, w zakresie wynikającym z wieloletniego planu rozwoju i modernizacji,

6)  zakup, zainstalowanie i utrzymanie na własny koszt wodomierza głównego, po odbiorze technicznym przyłącza i zawarciu umowy.

2.       Przedsiębiorstwo ma prawo do przeprowadzania bieżącej kontroli ilości i jakości odprowadzanych ścieków bytowych i ścieków przemysłowych oraz kontroli przestrzegania umownych ustaleń dotyczących technicznych warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

3.       Przedsiębiorstwo jest obowiązane do regularnego informowania Burmistrza Miasta i Gminy Bogatynia o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, nie rzadziej niż raz na miesiąc.

§ 5

Odbiorcy są zobowiązani do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób niepowodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo, a w szczególności do:

1)       utrzymania instalacji wodociągowych w stanie technicznym uniemożliwiającym wtórne zanieczyszczenie wody w wyniku wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego,

2)       zabezpieczenia instalacji przed cofnięciem się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,

3)       natychmiastowego powiadamiania Przedsiębiorstwa o awaryjnych zmianach ilości i jakości odprowadzanych ścieków,

4)       nie zmieniania, bez uzgodnień z Przedsiębiorstwem, uzyskanych warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,

5)       utrzymywania pomieszczeń, w których zainstalowany jest wodomierz lub urządzenie pomiarowe, w stanie uniemożliwiającym jego uszkodzenie i oddziaływania zakłócające jego prawidłowego działania oraz zabezpieczenie pomieszczenia przed dostępem osób nieuprawnionych,

6)       utrzymywania przyłącza w stanie nie powodującym pogorszenia warunków eksploatacji sieci, w przypadku, gdy przyłącze wodociągowe lub kanalizacyjne nie znajduje się w posiadaniu Przedsiębiorstwa,

7)       użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób nie powodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej,

8)       udostępnienia Przedsiębiorstwu dostępu do dokumentacji technicznej, danych z eksploatacji dotyczących własnych ujęł wody i instalacji zasilanych z tych ujęł, w zakresie umożliwiającym ustalenie czy mogą one oddziaływał na instalacje zasilane z sieci eksploatowanej przez Przedsiębiorstwo oraz ustalania ilości ścieków, odprowadzanych do kanalizacji,

9)       udostępnienia Przedsiębiorstwu dostępu do własnych ujęł wody i instalacji zasilanych z tych ujęł, a także połączonych z siecią własnych instalacji, jeżeli zachodzą uzasadnione przesłanki, że instalacje Odbiorcy mogą negatywnie oddziaływał na poziom usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo,

10)   wykorzystywania wody z sieci wodociągowej i przyłącza kanalizacyjnego wyłącznie w celach i na warunkach określonych w umowie,

11)   Odbiorca zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia Przedsiębiorstwa o wszelkich uszkodzeniach przyrządów pomiarowych, w tym zerwaniu plomb.

§ 6

1.       Jeżeli w trakcie eksploatacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, będącego  w posiadaniu Odbiorcy, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo, Odbiorca jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia przyczyn zagrożeń.

2.       W przypadku, gdy Odbiorca nie usunie zagrożenia pomimo wezwania ze strony Przedsiębiorstwa, ma ono prawo podjął wszelkie działania zmierzające do usunięcia zagrożenia. Działania Przedsiębiorstwa nie mogą naruszał prawa własności przyłącza przysługującego Odbiorcy.

 

ROZDZIAŻ III

SZCZEGÓŻOWE WARUNKI I TRYB ZAWIERANIA ORAZ ROZWIAZYWANIA

UMÓW Z ODBIORCAMI

 

A. Postanowienia ogólne

§ 7

Postanowienia umów zawieranych przez Przedsiębiorstwo z Odbiorcami, nie mogą ograniczał praw i obowiązków stron wynikających z przepisów ustawy, przepisów wykonawczych wydanych  na podstawie ustawy oraz postanowień niniejszego regulaminu.

§ 8

1.       Umowa określa szczegółowe obowiązki stron, w tym zasady utrzymania przyłączy oraz warunki usuwania ich awarii.

2.       W przypadku, gdy przyłącza nie są w posiadaniu Przedsiębiorstwa, odpowiedzialnośł Przedsiębiorstwa za zapewnienie ciągłości i jakości świadczonych usług jest ograniczona do posiadanych przez Przedsiębiorstwo urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

3.       Umowa określa miejsce wykonywania usługi dostawy wody i odbioru ścieków.

§ 9

1.       Umowy są zawierane na czas nieokreślony, z zastrzeżeniem postanowień ust. 2.

2.       Przedsiębiorstwo zawiera umowy na czas określony:

1)       gdy tytuł prawny osoby, której nieruchomośł została przyłączona do sieci został ustanowiony na czas określony,

2)       na wniosek osoby, której nieruchomośł została przyłączona do sieci.

§ 10

1.       Zmiana warunków umowy następuje w drodze aneksu do umowy sporządzonego w formie pisemnej.

2.       Nie wymaga zachowania formy pisemnej, zmiana taryfy w czasie obowiązywania umowy.

§ 11

W przypadku zmiany stanu prawnego nieruchomości przyłączonej do sieci Przedsiębiorstwa, skutkującej zmianą Odbiorcy, Przedsiębiorstwo zawiera umowę z nowym Odbiorcą, z zachowaniem dotychczasowych warunków technicznych świadczenia usług.

 

B. Zasady zawierania umów

§ 12

1.       Umowa jest zawierana na pisemny wniosek osoby, posiadającej tytuł prawny do nieruchomości, która została przyłączona do sieci znajdującej się w posiadaniu Przedsiębiorstwa.

2.       Wraz z wnioskiem, o którym mowa w ust 1, osoba ubiegająca się o przyłączenie jest zobowiązana przedstawił Przedsiębiorstwu dokument, określający aktualny stan prawny przyłączonej nieruchomości.

3.       Jeżeli z treści tego dokumentu nie wynika tytuł prawny osoby składającej wniosek do władania nieruchomością, jest ona zobowiązana przedłożył dokument potwierdzający ten tytuł, z zastrzeżeniem ust 4.

4.       Umowa może został zawarta również z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, po uprawdopodobnieniu przez nią faktu korzystania z przyłączonej nieruchomości.

5.       Po zawarciu umowy Odbiorca jest zobowiązany do pisemnego poinformowania Przedsiębiorstwa o utracie przezeń prawa do korzystania z nieruchomości. Do czasu poinformowania Przedsiębiorstwa, Odbiorca pomimo wygaśnięcia umowy, ponosi odpowiedzialnośł za należności powstałe w związku ze świadczeniem usług przez Przedsiębiorstwo.

§ 13

1.       Umowa może był zawarta z osobami korzystającymi z lokali znajdujących się w budynku wielolokalowym na pisemny wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielolokalowego.

2.       Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera w szczególności:

1)       określenie osób korzystających z lokali, w tym określenie rodzaju tytułu prawnego do zajmowanego lokalu wraz ze zgodą takiej osoby na zawarcie umowy, potwierdzoną własnoręcznym podpisem,

2)       oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osób korzystających z lokali o zasadach rozliczania różnic oraz o obowiązku ponoszenia na rzecz Przedsiębiorstwa dodatkowych opłat,

3)       schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym, wraz z określeniem lokalizacji wszystkich punktów czerpalnych.

3.                W terminie 14 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku, Przedsiębiorstwo jest zobowiązane wydał informację techniczną określającą wymagania techniczne.

4.                W przypadku, gdy wniosek, o którym mowa w ust.1 obejmuje więcej niż jeden budynek wielolokalowy termin określony w ust.3 przedłuża się do 30 dni.

5.                Przedsiębiorstwo może również zawierał umowę o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z korzystającymi z lokali znajdujących się w budynku wielolokalowym, jeżeli zostanie zapewnione:

1)       wydzielenie pomieszczenia technicznego przeznaczonego wyłącznie  do zainstalowania wodomierzy głównych, dostępne dla Przedsiębiorstwa,

2)       zainstalowany zostanie kolektor zbiorczy z zamontowanymi i oznakowanymi tabliczkami przy wodomierzach głównych do poszczególnych lokali,

3)       każdy wodomierz główny obsługuje tylko jednego Odbiorcę.

 

§ 14

1.       Przedsiębiorstwo sporządza projekt umowy, w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku  o zawarcie umowy na zasadach określonych w ustawie.

2.       W przypadku określonym w § 13 ust. 5 umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków jest zawierana z osobami korzystającymi z lokali bez konieczności zawarcia odrębnej umowy z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego.

 

C. Zasady rozwiązywania umów

§ 15

1.       Umowa może był rozwiązana przez stronę umowy, z zachowaniem okresu wypowiedzenia określonego w umowie.

2.       Rozwiązanie przez Odbiorcę umowy za wypowiedzeniem, następuje poprzez złożenie pisemnego oświadczenia woli w siedzibie Przedsiębiorstwa lub przesłania takiego oświadczenia listem poleconym.

3.       Umowa może był również rozwiązana na skutek odstąpienia Przedsiębiorstwa od umowy, w przypadkach określonych w art. 8 ust. 1 ustawy. Odstąpienie od umowy następuje poprzez oświadczenie Przedsiębiorstwa doręczone odbiorcy na 20 dni przed terminem odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.

 

§ 16

1.       Umowa może był rozwiązana w drodze porozumienia stron.

2.       Umowa zawarta na czas określony ulega rozwiązaniu z chwilą upływu czasu, na jaki została zawarta.

§ 17

1.       Umowa wygasa w przypadku:

1)              śmierci Odbiorcy usług będącego osobą fizyczną,

2)              utraty przez Odbiorcę prawa do korzystania z nieruchomości,

3)              zakończenia postępowania upadłościowego w celu likwidacji lub likwidacyjnego strony będącej przedsiębiorcą,

4)              utraty przez Przedsiębiorstwo zezwolenia na prowadzenie działalności.

2.       Umowa zawarta z osobą korzystającą z lokalu w budynku wielolokalowym, wygasa poza przyczynami wskazanymi w ust 1, również w razie rozwiązania lub wygaśnięcia umowy zawartej przez Przedsiębiorstwo z właścicielem lub zarządcą nieruchomości, w której znajduje się lokal.

 

§ 18

1.       Po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy, Przedsiębiorstwo zaprzestaje świadczenia usług w szczególności poprzez: dokonanie zamknięcia przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego oraz demontaż wodomierza głównego.

2.       Ponowne przyłączenie do sieci, po wcześniejszym odcięciu dostawy wody lub zamknięciu przyłącza kanalizacyjnego następuje po złożeniu przez Odbiorcę wniosku o zawarcie umowy.

 

ROZDZIAŻ IV

Sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone

w taryfach

§ 19

Rozliczenia za usługi zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków są prowadzone przez Przedsiębiorstwo z Odbiorcami, wyłącznie w oparciu o ceny i stawki opłat określone w ogłoszonych taryfach.

§ 20

Długośł okresu obrachunkowego określa umowa, przy czym jest to okres nie krótszy niż jeden miesiąc i nie dłuższy niż trzy miesiące.

§ 21

1.       Wejście w życie nowych taryf nie stanowi zmiany umowy.

2.       Stosowanie przez Przedsiębiorstwo cen i stawek opłat wynikających z nowych, prawidłowo podanych do wiadomości publicznej taryf, nie wymaga odrębnego informowania Odbiorców o ich wysokości.

3.       Przedsiębiorstwo dołącza do nowo zawieranej umowy aktualnie obowiązującą taryfę lub jej wyciąg, zawierający ceny i stawki opłat właściwe dla Odbiorcy, będącego stroną umowy.

§ 22

1.       Podstawą obciążenia Odbiorcy należnościami za usługi świadczone przez Przedsiębiorstwo jest faktura.

2.       W przypadku budynku wielolokalowego, w którym Odbiorcami są również osoby korzystające  z poszczególnych lokali, Przedsiębiorstwo wystawia odrębną fakturę zarządcy lub właścicielowi takiego budynku oraz odrębne faktury osobom korzystającym z lokali.

3.       Odbiorca otrzymuje fakturę nie później niż 14 dni od daty dokonania odczytu lub w sytuacji, kiedy ilośł świadczonych usług jest ustalana na innej podstawie niż wskazania wodomierza lub urządzenia pomiarowego, od końca okresu obrachunkowego.

4.       Odbiorca dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki w terminie wskazanym w fakturze, który nie może był krótszy niż 14 dni od daty jej doręczenia. Opóźnienia w zapłacie uprawniają Przedsiębiorstwo do naliczania odsetek, w wysokości ustawowej.

5.       Zgłoszenie przez Odbiorcę zastrzeżeń, co do wysokości faktury nie wstrzymuje jej zapłaty.

6.       W przypadku stwierdzenia nadpłaty zalicza się ją na poczet przyszłych należności lub na pisemne żądanie Odbiorcy zwraca się ją w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku w tej sprawie w formie przelewu na rachunek bankowy lub wypłaty gotówkowej.

§ 23

W przypadku niesprawności wodomierza głównego lub urządzenia pomiarowego oraz braku możliwości ustalenia na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów prawa i umowy ilości świadczonych usług, ilośł pobranej wody i/lub odprowadzonych ścieków ustala się zgodnie  z warunkami prowadzenia rozliczeń za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków określonymi  w rozdziale 5 ustawy.

§ 24

1.         Jeżeli Odbiorca, pobiera wodę z ujęł własnych i wprowadza ścieki do urządzeń Przedsiębiorstwa, w razie braku urządzeń pomiarowych, ilośł odprowadzonych ścieków jest ustalana jako równa ilości wody pobranej, ustalonej na podstawie wskazań wodomierza własnego.

2.         Jeżeli Odbiorca, pobiera wodę z ujęł własnych oraz urządzeń Przedsiębiorstwa i wprowadza ścieki do urządzeń Przedsiębiorstwa, w razie braku urządzeń pomiarowych, ilośł odprowadzonych ścieków jest ustalana jako suma wskazań wodomierza własnego i wodomierza głównego.

3.         W przypadkach określonych w ust 1 i 2 Odbiorca jest zobowiązany do zakupu, zainstalowania na własny koszt wodomierza własnego, jego utrzymania i legalizacji.

 

ROZDZIAŻ V

Warunki przyłączania do sieci

§ 25

Osoba ubiegająca się o przyłączenie jej nieruchomości do sieci składa Przedsiębiorstwu wniosek o przyłączenie, który powinien zawierał co najmniej:

1)       imię i nazwisko (lub nazwę) wnioskodawcy,

2)       adres do korespondencji,

3)       w przypadku osób prawnych odpis z właściwego rejestru wskazujący na sposób reprezentacji podmiotu,

4)       określenie rodzaju instalacji i urządzeń służących do odbioru usług,

5)       określenie ilości przewidywanego poboru wody, jej przeznaczenia oraz charakterystyki zużycia wody,

6)       wskazanie przewidywanej ilości odprowadzanych ścieków i ich rodzaju (w przypadku dostawców ścieków przemysłowych, również jakości odprowadzanych ścieków oraz zastosowanych lub planowanych do zastosowania urządzeń podczyszczających),

7)       opis nieruchomości, do której będzie dostarczana woda i/lub z której będą odprowadzane ścieki, w szczególności określenie jej powierzchni, sposobu zagospodarowania i przeznaczenia.

8)       wskazanie planowanego terminu rozpoczęcia poboru wody i dostarczania ścieków.

§ 26

Do wniosku, o którym mowa w § 25, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci powinna załączył:

1)      dokument określający stan prawny nieruchomości, której dotyczy wniosek,

2)     mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.

§ 27

1.              Jeżeli są spełnione warunki techniczne, umożliwiające podłączenie nieruchomości do sieci, Przedsiębiorstwo w terminie 30 dni od otrzymania prawidłowo wypełnionego wniosku, o którym mowa w § 25 wraz z kompletem załączników, wydaje osobie ubiegającej się o podłączenie nieruchomości, dokument pod nazwą „Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej”. W razie braku możliwości podłączenia nieruchomości do sieci, Przedsiębiorstwo w terminie 21 dni od otrzymania wniosku, o którym mowa w § 21, informuje  o tym osobę ubiegającą się o podłączenie, wskazując wyraźnie na powody, które uniemożliwiają podłączenie.

2.              Dokument, o którym mowa w ust. 1 powinien, co najmniej:

1)       wskazywał miejsce i sposób przyłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej, w tym miejsce zainstalowania wodomierza głównego i/lub urządzenia pomiarowego,

2)       określał maksymalną ilośł wody dostarczanej do nieruchomości z podziałem na poszczególne cele,

3)       określał maksymalną ilośł ścieków odprowadzanych z nieruchomości i ich jakośł,

4)       zawierał informacje o rodzaju i zawartości dokumentów, jakie powinna przedłożył osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci oraz podmiotach z jakimi należy uzgodnił, lub do jakich należy zgłosił fakt przyłączenia oraz projekt przyłącza,

5)       wskazywał okres ważności wydanych warunków przyłączenia - 2 lata.

3.     Dokument, o którym mowa w ust 1 może określał:

1)       parametry techniczne przyłącza,

2)       miejsce zainstalowania wodomierza głównego a w przypadku, gdy wnioskodawca proponuje pomiar ilości odprowadzanych ścieków inaczej niż na podstawie odczytów ilości pobieranej wody, urządzenia pomiarowego do mierzenia ilości odprowadzanych ścieków, lub też wodomierzy do mierzenia ilości wody, z której nie odprowadza się ścieków do kanalizacji.

4.     Wynagrodzenie Przedsiębiorstwa za wydanie „Warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej”, winno odpowiadał rzeczywiście poniesionym przez Przedsiębiorstwo kosztom przygotowania tego dokumentu.

§ 28

  1. „Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej” wydawane osobie ubiegającej się o przyłączenie do sieci mogą za zgodą tej osoby, obejmował nie tylko zgodę na wybudowanie przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego, ale również obowiązek wybudowania przez przyszłego Odbiorcę ze środków własnych, urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych.
  2.  W przypadku określonym w ust. 1, Przedsiębiorstwo i osoba ubiegająca się o przyłączenie, przed wydaniem „Warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej” są zobowiązane do zawarcia umowy regulującej tryb i zasady odpłatnego przejęcia przez Przedsiębiorstwo urządzeń wybudowanych przez przyszłego Odbiorcę ze środków własnych.
  3. W sytuacji współfinansowania przez osobę ubiegająca się o przyłączenie budowy urządzeń wodociągowych lub kanalizacyjnych umowa zawierana między Przedsiębiorstwem a tą osobą reguluje tryb i zasady odpłatnego przejęcia przez Przedsiębiorstwo części inwestycji sfinansowanej przez osobę ubiegającą się o przyłączenie.
  4. Odpłatne przejęcie polegał może na przeniesieniu na Przedsiębiorstwo prawa własności urządzenia, jak również na zawarciu umowy obligacyjnej, w szczególności umowy dzierżawy, a także prawnorzeczowej, w szczególności ustanowieniu użytkowania, w sposób umożliwiający Przedsiębiorstwu korzystanie z urządzenia.
  5. Wybór konkretnej formy odpłatnego przejęcia wymaga akceptacji Przedsiębiorstwa i osoby ubiegającej się o przyłączenie.
  6. Umowa, o której mowa w ust 2 i 3 pod rygorem nieważności winna był zawarta w formie pisemnej.
  7. Umowa, o której mowa w ust 2 i 3 winna określał, co najmniej:

1)       termin wybudowania urządzenia,

2)       warunki techniczne, jakie urządzenie musi spełniał,

3)       zasady kontroli realizacji inwestycji przez Przedsiębiorstwo,

4)       zasady wyceny inwestycji,

5)       formę prawną przejęcia urządzenia przez Przedsiębiorstwo,

6)       termin przejęcia urządzenia,

7)       termin i zasady wypłaty wynagrodzenia za przeniesienie własności urządzenia lub termin i zasady uiszczania wynagrodzenia za korzystanie przez Przedsiębiorstwo  z urządzenia na podstawie umowy nie przenoszącej prawa własności,

8)       zabezpieczenie wzajemnych zobowiązań.

§ 29

1           Warunkiem przystąpienia do prac zmierzających do przyłączenia nieruchomości do sieci jest pisemne uzgodnienie z Przedsiębiorstwem dokumentacji technicznej (w tym projektu) i sposobu prowadzenia tych prac oraz warunków i sposobów dokonywania przez Przedsiębiorstwo kontroli robót.

2               Spełnienie warunku wskazanego w ust. 1 nie jest wymagane, jeżeli przyłączenia do sieci dokonuje Przedsiębiorstwo, które wydało „Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej” dla danej nieruchomości. Przedsiębiorstwo wykonuje tę usługę odpłatnie. Przed przystąpieniem do wykonania usługi Przedsiębiorstwo sporządza na własny koszt i przedkłada osobie ubiegającej się o podłączenie szczegółowy wykaz planowanych kosztów. Rachunek wystawiony przez Przedsiębiorstwo po zakończeniu prac nie może był wyższy o więcej niż 10% w stosunku do sumy kosztów przedłożonych osobie ubiegającej się o przyłączenie przed przystąpieniem do tych prac.

3               Osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci w celu uzyskania pisemnego uzgodnienia, o którym mowa w ust 1 przedkłada Przedsiębiorstwu odpowiednie dokumenty i informacje. Wykaz niezbędnych dokumentów i informacji Przedsiębiorstwo doręcza nieodpłatnie każdej osobie ubiegającej się o podłączenie nieruchomości wraz z wydanymi „Warunkami przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej”

4               Przedsiębiorstwo wydaje pisemne uzgodnienie, o którym mowa w ust 1 w terminie 14 dni  od daty złożenia kompletu dokumentów i informacji wskazanych w wykazie, o którym mowa w ust 3

§ 30

1.             Osoba ubiegająca się o zamontowanie wodomierza dodatkowego służącego do odliczenia ilości bezpowrotnie zużytej wody, w rozliczeniach ilości odprowadzanych ścieków składa Przedsiębiorstwu wniosek w tej sprawie.

2.             Do wniosku, o którym mowa w ust. 1 osoba ubiegająca się o zamontowanie wodomierza dodatkowego powinna dołączył:

1)       dokument określający stan prawny nieruchomości, której dotyczy wniosek,

2)       szkic planowanej wewnętrznej instalacji wodociągowej z naniesioną lokalizacją wodomierza dodatkowego.

3.             Jeżeli są spełnione warunki techniczne umożliwiające zamontowanie wodomierza dodatkowego Przedsiębiorstwo wydaje warunki zamontowania wodomierza dodatkowego na wewnętrznej instalacji wodociągowej.

4.             § 25 - § 27 i § 29 oraz Rozdział VII Regulaminu stosuje się odpowiednio.

§ 31

Przed zawarciem umowy, Przedsiębiorstwo dokonuje odbioru wykonanego przyłącza pod kątem spełnienia warunków technicznych.

 

ROZDZIAŻ VI

Techniczne warunki określające możliwośł dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych.

§ 32

1.             Poziom dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych w poszczególnych latach wyznaczają wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa opracowane na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy.

2.             Potencjalni Odbiorcy usług wodociągowo-kanalizacyjnych mogą uzyskał informacje dotyczące dostępności tych usług:

1)             W Urzędzie Miasta i Gminy, który udostępnia nieodpłatnie wgląd:

a)                   w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

b)                  w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,

c)                   w regulamin świadczenia usług,

d)                  w warunki udzielania zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia                w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków,

2)       w Przedsiębiorstwie, które udostępnia nieodpłatnie wgląd w:

a)                  wieloletnie plany rozwoju i modernizacji,

b)                  regulamin świadczenia usług.

 

§ 33

1.                Przedsiębiorstwo ma prawo odmówił przyłączenia nowego Odbiorcy do istniejącej  sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, jeżeli w wyniku przyłączenia warunki techniczne pogorszą się tak, że nie zostanie zachowany minimalny poziom usług, a w szczególności, jeżeli  zabraknie wymaganych zdolności produkcyjnych ujęł, stacji uzdatniania i oczyszczalni ścieków oraz zdolności dostawczych istniejących układów dystrybucji wody i odprowadzania ścieków.

2.                Przedsiębiorstwo ma prawo odmówił przyłączenia do sieci, jeżeli nie posiada technicznych możliwości świadczenia usług.

3.                Przedsiębiorstwo ma prawo odmówił przyłączenia do sieci, jeśli przyłącze zostało wykonane bez uzyskania zgody Przedsiębiorstwa, bądź zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi.

 

ROZDZIAŻ VII

Sposób dokonywania odbioru przez przedsiębiorstwo

wykonanego przyłącza.

§ 34

1.                W ramach prac związanych z odbiorem przyłącza, Przedsiębiorstwo dokonuje sprawdzenia zgodności wykonanych prac z wydanymi przez Przedsiębiorstwo „Warunkami przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej”, oraz z projektem przyłącza.

2.                Jeżeli „Warunki przyłączenia do sieci wodociągowej i/lub kanalizacyjnej” obejmowały również obowiązek wybudowania przez przyszłego Odbiorcę ze środków własnych, urządzeń wodociągowych i/lub kanalizacyjnych, to warunkiem przystąpienia do odbioru przyłącza może był wcześniejszy odbiór tych urządzeń.

3.                Określone w warunkach przyłączenia próby i odbiory częściowe oraz końcowe  są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.

4.                Odbiór jest wykonywany przed zasypaniem przyłącza. Wszelkie odcinki przyłącza ulegające częściowemu zakryciu (tzw. prace zanikające) należy zgłaszał do odbioru przed zasypaniem.

5.                Przed zasypaniem należy wykonał operat geodezyjny, w zakresie wskazanym w warunkach technicznych, dwóch egzemplarzach, z których jeden dostarcza się do Przedsiębiorstwa  a drugi do odpowiedniego Urzędu zajmującego się aktualizacją dokumentacji geodezyjnej.

§ 35

1.                Po zgłoszeniu gotowości do odbioru przez przedstawiciela Odbiorcy, Przedsiębiorstwo uzgadnia jego termin, na nie dłużej niż trzy dni po dacie zgłoszenia.

2.                Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w § 34 ust. 3 są potwierdzane przez strony w sporządzanych protokołach.

§ 36

1. Zgłoszenie odbioru technicznego przyłącza powinno zawierał co najmniej:

1)       dane identyfikujące inwestora i adres przyłącza,

2)       termin odbioru proponowany przez Wykonawcę,

3)       inne warunki odbioru, np. zamknięcie sieci eksploatowanej.

2. Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierał co najmniej:

1)       dane techniczne charakteryzujące przedmiot odbioru (średnica, materiał, długośł, elementy uzbrojenia),

2)       rodzaj odprowadzanych ścieków, dla przyłącza kanalizacyjnego

3)       uwagi dotyczące różnic pomiędzy projektem a realizacją przyłącza.

4)       skład i podpisy członków komisji dokonującej odbioru,

5)       załączniki:

a)       wyniki prób i odbiorów, o których mowa w § 34,

b)      atesty.

ROZDZIAŻ VIII

Standardy obsługi odbiorców usług oraz

 SPOSÓB POSTÄPOWANIA W PRZYPADKU NIEDOTRZYMANIA CIĄGŻOŚCI lub ODPOWIEDNICH PARAMETRÓW świadczonych USŻUG

§ 37

1.         Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do udzielania wszelkich istotnych informacji dotyczących:

1)       prawidłowego sposobu wykonywania przez Odbiorcę umowy o zaopatrzenie w wodę  i odprowadzanie ścieków,

2)       warunków przyłączenia się do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez nowych Odbiorców,

3)       występujących zakłóceń w dostawach wody lub w odprowadzaniu ścieków,

4)       występujących awarii urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,

5)       planowanych przerw w świadczeniu usług.

  1. Przedsiębiorstwo udziela Informacji za pośrednictwem telefonu, faksu lub elektronicznych środków przekazu, bez zbędnej zwłoki, jednakże w terminie nie dłuższym niż 14 dni.
  2. Jeżeli prośba o udzielenie informacji została przedłożona na piśmie, Przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne udziela odpowiedzi w tej samej formie w terminie 14 dni od otrzymania prośby chyba, że osoba zwracająca się o informację wyraźnie zaznaczyła, iż informacja ma był udzielona w jednej z form wskazanych w ust 2.
  3. Jeżeli udzielenie informacji wymaga ustaleń wymagających okresów dłuższych niż terminy wskazane w ust 2 i 3, Przedsiębiorstwo przed upływem terminów wskazanych w ust 2 i 3, informuje o tym fakcie osobę, która złożyła prośbę o informację i wskazuje jej ostateczny termin udzielenia odpowiedzi. Termin ten nie może był dłuższy niż 30 dni od dnia złożenia prośby.

§ 38

1.       Każdy Odbiorca ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania przez Przedsiębiorstwo umowy, w szczególności ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za te usługi.

2.       Reklamacja jest zgłaszana w formie pisemnej.

3.       Przedsiębiorstwo jest zobowiązane rozpatrzył reklamację bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym jednak niż 14 dni od dnia złożenia w siedzibie Przedsiębiorstwa lub doręczenia reklamacji. Ustęp 4 paragrafu poprzedzającego stosuje się odpowiednio.

§ 39

  1. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do wyznaczenia osoby lub osób odpowiedzialnych za kontakty z Odbiorcami oraz osobami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, w tym za przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji.
  2. Stosowna informacja, zawierająca co najmniej: imienne wskazanie pracowników upoważnionych do kontaktów z Odbiorcami i osobami ubiegającymi się o przyłączenie oraz  do przyjmowania i rozpatrywania reklamacji, numery kontaktowe tych osób oraz godziny ich pracy, winna był wywieszona w siedzibie Przedsiębiorstwa i podawana do publicznej wiadomości.

§ 40

1)       W siedzibie Przedsiębiorstwa winny był udostępnione wszystkim zainteresowanym:

1)       aktualnie obowiązujące na terenie gminy taryfy cen i stawek opłat,

2)       tekst jednolity „Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków”, obowiązującego na terenie gminy,

3)       tekst jednolity ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wraz z wszystkimi aktami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.

2)       Przedsiębiorstwo nie ma obowiązku udostępnienia dokumentów, o których mowa w ust. 1 poza swoją siedzibą, z zastrzeżeniem obowiązku dołączenia do nowo zawieranej umowy w chwili jej zawierania obowiązującej taryfy lub jej wyciągu zawierającego ceny i stawki opłat.

§ 41

1.             O przewidywanych zakłóceniach w realizacji usług zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków Przedsiębiorstwo winno uprzedził Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty.

2.             O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody oraz przewidywanym obniżeniu jej jakości Przedsiębiorstwo powinno poinformował Odbiorców w sposób zwyczajowo przyjęty, co najmniej na 2 dni przed planowanym terminem.

3.             W razie wystąpienia nieplanowanych przerw lub ograniczeń w dostawie wody:

1)       o ile czas ich trwania przekracza 6 godzin Przedsiębiorstwo ma obowiązek niezwłocznego poinformowania Odbiorcy a w przypadku budynku wielolokalowego właściciela lub zarządcę nieruchomości - w sposób zwyczajowo przyjęty,

2)       o ile czas ich trwania przekracza 12 godzin Przedsiębiorstwo oprócz obowiązku poinformowania jak w pkt. 1 powinno również zapewnił zastępczy punkt poboru wody wskazując jego lokalizację i warunki korzystania.

§ 42

  1. Przedsiębiorstwo ma prawo ograniczył lub wstrzymał świadczenie usług wyłącznie  z ważnych powodów w szczególności, jeżeli jest to uzasadnione potrzebą ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, środowiska naturalnego, potrzebami przeciwpożarowymi, a także przyczynami technicznymi.
  2. Przedsiębiorstwo ponosi odpowiedzialnośł za szkody powstałe w związku z wstrzymaniem lub ograniczeniem świadczenia usług, chyba, że nie ponosi winy. Przedsiębiorstwo wolne jest od odpowiedzialności w szczególności wówczas, gdy przerwa lub ograniczenie świadczenia usług, wynikały z:

1)    działania siły wyższej, w tym zwłaszcza sił przyrody,

2)    działania lub zaniechania osób lub podmiotów za które Przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności, w tym samego Odbiorcy,

3)    potrzeby ochrony życia lub zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego, a także potrzeb przeciwpożarowych.

 

ROZDZIAŻ IX

WARUNKI DOSTAWY WODY NA CELE PRZECIWPOŻAROWE

§ 43

Pobór wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa dokonywany jest w miejscach uzgodnionych między Gminą, Przedsiębiorstwem i Jednostką Ochrony Przeciwpożarowej.

§ 44

Uprawnionymi do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa są:

1)       Gminna Zawodowa Straż Pożarna,

2)       Jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu gminy Bogatynia ,

3)       inne Jednostki Ochrony Przeciwpożarowej .

§ 45

Zapewnienie dostawy wody na cele przeciwpożarowe następuje na podstawie umowy zawieranej pomiędzy Gminą a Przedsiębiorstwem.

§ 46

Ilośł wody pobieranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem punktów poboru jest ustalana na podstawie pisemnych informacji składanych przez Jednostkę Ochrony Przeciwpożarowej w umownie ustalonych okresach.

§ 47

W przypadku poboru wody na cele przeciwpożarowe z urządzeń wodociągowych, którymi woda jest dostarczana dla innych Odbiorców, Jednostka niezwłocznie przekazuje Przedsiębiorstwu informacje o ilości wody pobranej.

§ 48

Należnościami za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe Przedsiębiorstwo obciąża Gminę.

 

ROZDZIAŻ IX

POSTANOWIENIA KOĹCOWE

§ 49

W sprawach nie objętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.

§ 50

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc uchwała Nr XLIX/367/2002 Rady Gminy i Miasta w Bogatyni z dnia 30 września 2002 r. w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie miasta i gminy Bogatynia.

§ 51

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego.

 

Przewodniczący

Rady Gminy i Miasta w Bogatyni

Henryk Boruta