I. Podstawa prawna:

- art. 2, 11, 13-14, 32, 52-62 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 709 z późn. zm.);
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1904);
- rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie wzorów karty urodzenia i karty martwego urodzenia (Dz. U. z 2021 r. poz. 1421);
- rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 698, z późn. zm.).

II. Wymagane dokumenty:

- do wglądu: dowód osobisty osoby zgłaszającej urodzenie;
- karta urodzenia lub karta martwego urodzenia przekazana przez podmiot wykonujący działalność leczniczą.

III. Opłata skarbowa:

- zwolniono od opłaty skarbowej 
  cz. I ust. 2 kol. 4 pkt 1 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1923, z późn. zm.).

IV. Termin załatwienia sprawy:

- akt urodzenia sporządza się w dniu zgłoszenia urodzenia dziecka, a jeżeli zgłoszenie urodzenia nastąpiło w sposób określony w art. 17 albo w art. 58a Prawo o a.s.c. - w następnym dniu roboczym po dniu zgłoszenia urodzenia.

V. Jednostka odpowiedzialna:

- Urząd Stanu Cywilnego, ul. Daszyńskiego 1, pok. 6, tel. 75-77-25-250, 75-77-25-252, 75-77-25-253.

VI. Tryb odwoławczy:

- odmowa sporządzenia aktu urodzenia następuje w formie decyzji administracyjnej;
- odwołanie od decyzji wnosi się do Wojewody Dolnośląskiego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

VII. Inne informacje:

- urodzenie rejestruje kierownik usc właściwy ze względu na miejsce urodzenia dziecka;
- urodzenie dziecka należy zgłosić w ciągu 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a w przypadku gdy dziecko urodziło się martwe - w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia;
- jeżeli nie dokonano zgłoszenia urodzenia w ustawowym terminie, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza z urzędu akt urodzenia z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu, oraz informuje rodziców dziecka o jego sporządzeniu;
- imię dziecka nie może składać się z więcej niż dwóch imion, musi wskazywać płeć dziecka, nie może mieć formy zdrobniałej, charakteru ośmieszającego lub nieprzyzwoitego. Niezależnie od obywatelstwa i narodowości rodziców dziecka wybrane imię lub imiona mogą być imionami obcymi. Można wybrać imię, które nie wskazuje na płeć dziecka, ale w powszechnym znaczeniu jest przypisane do danej płci;
- do zgłoszenia urodzenia zobowiązani są:
o matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych;
o matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych;
o przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki;
o pełnomocnik;

- elektroniczne zgłoszenie urodzenia:
WAŻNE: rodzic, który będzie rejestrował narodziny (może to być zarówno mama, jak i tata) musi mieć aktualny Profil Zaufany. Następnie należy wejść na stronę www.obywatel.gov.pl
i tam wybrać odpowiednią usługę. Po zalogowaniu, system poprosi o potwierdzenie, że jesteś matką/ojcem dziecka oraz zweryfikowanie danych.
Do zarejestrowania narodzin potomka należy przygotować m. .in.:
- nazwę szpitala, w którym dziecko przyszło na świat ;
- imię dziecka (dobrze, by było uzgodnione przez oboje rodziców);
- ustalenie numeru aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie jesteś w związku małżeńskim) - to znacznie ułatwi weryfikację danych w Urzędzie Stanu Cywilnego.

Rejestracja w 5 krokach:
Krok 1: oświadczasz, że jesteś matką/ojcem dziecka
Krok 2: sprawdzasz poprawność swoich danych, wprowadzasz dane drugiego rodzica
Krok 3: wpisujesz dane dziecka
Krok 4: wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób, w który chcesz odebrać dokumenty (elektronicznie - skrzynka na ePUAP, osobiście, pocztą tradycyjną)
Krok 5: podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym).

Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej przez Ciebie opcji, zostanie przesłany
w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim otrzymasz powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.