Zarządzenie Nr 133
z dnia 26-09-2011
w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji


Na podstawie art. 10 ust. 1 oraz 26 i 27 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.) zarządza się co następuje:

§ 1


W celu ustalenia rzeczywistego stanu aktywów Gminy Bogatynia przeprowadza się pełną inwentaryzację składników majątkowych, na podstawie której:
1. doprowadza się dane wynikające z ksiąg rachunkowych do zgodności ze stanem rzeczywistym,
2. rozlicza się osoby materialnie odpowiedzialne za powierzone mienie,
3. dokonuje się oceny stanu i przydatności gospodarczej składników majątku.


§ 2

Rzeczywisty stan aktywów ustala się w drodze inwentaryzacji polegającej na:
1. Przeprowadzeniu spisu z natury aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, rzeczowych składników obrotowych, środków trwałych z wyjątkiem środków trwałych, do których dostęp jest utrudniony z wyjątkiem gruntów w:
• Urząd Miasta i Gminy  Bogatynia ul. Daszyńskiego 1
Bogatynia ul. Daszyńskiego 13
Bogatynia ul. Daszyńskiego 29 (budynek PEC)
Budynek ul. 1 Maja 29 (były żłobek)
• Ochotnicze Straże Pożarne w: Sieniawka, Porajów, Kopaczów, Działoszyn
• Rady Sołeckie: Jasna Góra, Lutogniewice, Wyszków-Wolanów, Posada, Bratków, Działoszyn, Krzewina, Kopaczów, Porajów, Sieniawka, Białopole, Opolno Zdrój
• Rady Osiedlowe nr: 1,2,3,4,5,6,7
• Poradnia Alkoholowa Bogatynia ul. Armii Czerwonej 15
• Gminne Centrum Informacji Bogatynia ul. II Armii WP 1
• Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego Bogatynia ul. Pocztowa 2
• Targowisko Sieniawka
• Mieszkanie Funkcyjne Bogatynia ul. 25-Lecia 4/2
• Multifunkcyjne Centrum Trójstyku Bogatynia ul. Nadrzeczna 18 (Dom Ludowy w Markocicach)
• Ośrodek Sportu i Rekreacji w Bogatyni
• TBS w Bogatyni ul. Słowiańskiej 8
• Straż Miejska Bogatynia ul. Słowiańskiej 8
• Komenda Policji w Bogatyni
• Stowarzyszenie Gmin Przyjaznych Energii Odnawialnej Bogatynia ul. Daszyńskiego 2 (budynek PKS)
• Gminne Przedsiębiorstwo Oczyszczania sp. z o.o.
• Stowarzyszenia i instytucje oświatowe wg harmonogramu inwentaryzacji spisu z natury

§ 3

Inwentaryzację przeprowadza się w terminie od dnia 01.10.2011 do dnia 31.12.2011 wg harmonogramu inwentaryzacji stanowiącego załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 4


Stwierdzone w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych  ujmuje się i rozlicza w księgach rachunkowych roku, którego inwentaryzacja dotyczy.


§ 5

 

Za prawidłowe przeprowadzenie inwentaryzacji odpowiedzialność ponoszą:
• kierownik jednostki – za przeprowadzenie spisu z natury;
• główny księgowy – za przeprowadzenie inwentaryzacji w drodze oraz porównanie danych ksiąg rachunkowych z dokumentami.
§ 6
Rozliczenia wyników inwentaryzacji i ujęcia w księgach rachunkowych dokonuje główny księgowy.

§ 7

W celu sprawnego przeprowadzenia inwentaryzacji kierownik jednostki:
1) powołuje komisję inwentaryzacyjną w składzie 9 osób,
2) powołuje przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej na wniosek głównego księgowego,
3) powołuje zespoły spisowe w składzie 3 osób,
4) zatwierdza sprawozdanie komisji inwentaryzacyjnej z przeprowadzenia inwentaryzacji oraz wynik inwentaryzacji.


§ 8


Do obowiązków przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej należy:
1) wnioskowanie w sprawie składów osobowych komisji inwentaryzacyjnej, zespołów spisowych, likwidacyjnej,
2) ustalenie obowiązków członków komisji inwentaryzacyjnej,
3) przeprowadzenie szkolenia zespołów spisowych,
4) organizacja prac przygotowawczych do spisu z natury,
5) wnioskowanie w sprawie terminu przeprowadzenia inwentaryzacji, techniki spisu,
6) organizacja kontroli przebiegu spisu z natury,
7) kontrola formalna arkuszy zdawczych przez zespoły spisowe,
8) nadzorowanie pracy komisji inwentaryzacyjnej w zakresie wyjaśniania różnic inwentaryzacyjnych,
9) wnioskowanie w zakresie ustalenia pól spisu,
10) sporządzanie protokołu z inwentaryzacji przeprowadzonej w drodze spisu z natury,
11) sporządzenie sprawozdania z przebiegu spisu z natury.

§ 9


Do obowiązków zespołu spisowego należy:
1) sprawne przeprowadzenie spisu z natury w wyznaczonym terminie,
2) prawidłowe wypełnienie arkuszu spisu,
3) wnioskowanie w sprawie sposobu zabezpieczenia mienia.


§ 10


Inwentaryzacja rzeczowych składników majątku obrotowego, obejmuje:
1) pobranie oświadczeń od osób materialnie odpowiedzialnych przez rozpoczęciem i po zakończeniu spisu z natury,
2) spisanie składników majątkowych na arkuszu spisu z natury,
3) prawidłowe oznaczenie arkuszy,
4) ustalenie sposobu zabezpieczenia  pomieszczeń i wnioskowanie w sprawie jego poprawy,
5) ustalenie składników, które utraciły swą przydatność.

§ 11


Inwentaryzacja środków trwałych, pozostałych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie obejmuje:
1) spisanie składników majątkowych,
2) prawidłowe wypełnienie arkuszu spisu,
3) pobranie oświadczeń co do przebiegu spisu od osób materialnie odpowiedzialnych ,
4) ustalenie sposobu zabezpieczenia mienia i jego poprawy,
5) ustalenie składników nieprzydatnych.


§ 12

1. Arkusze spisu z natury sporządza się w trzech egzemplarzach, z których jeden przekazuje się osobie materialnie odpowiedzialnej.
2. Arkusze z natury powinny zawierać:
• nazwę jednostki,
• numer kolejny arkuszu spisu oraz oznaczenie uniemożliwiające jego zmianę – podpis przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej,
• określenie metody inwentaryzacji,
• określenie pola spisowego,
• datę spisu z natury,
• termin przeprowadzenia inwentaryzacji,
• szczegółowe określenie składników majątku, w tym numer inwentarzowy lub inny symbol inwentaryzacyjny,
• jednostkę miary,
• ilość stwierdzoną w czasie spisu,
• imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej, za stan składnika oraz jej podpis pod oświadczeniem, że nie zgłasza zastrzeżeń do ustaleń spisu,
• do arkuszy spisu z natury stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o rachunkowości w zakresie dowodów księgowych,
• arkusze spisu z natury, po zakończeniu spisywania określonego pola, zakreśla się w celu niepozostawienia wolnych wierszy,
• arkusze spisowe podlegają rozliczeniu przez przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej,
• przy dokonywaniu spisu z natury oddzielne arkusze sporządza się dla:
- środków trwałych;
- pozostałych środków trwałych,
- wyposażenia nisko cennego (księga ilościowa),
- składniki majątkowe obce,
- składniki niepełnowartościowe (przeznaczone do likwidacji).

§ 13


Spis z natury podlega kontroli przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej, który jeśli nie wnosi uwag co do kompletności spisu, parafuje skontrolowane pozycje w przeciwnym wypadku sporządza protokół z kontroli, w którym wykazuje stwierdzone nieprawidłowości.

§ 14


Po zakończeniu spisu z natury, zespoły spisowe przekazują dokumentację przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej, który po sprawdzeniu jej pod względem formalnym przekazuje ją głównemu księgowemu, celem dokonania wyceny i ustalenia różnić inwentaryzacyjnych.


§ 15


Różnice inwentaryzacyjne ustala się z podziałem na konta syntetyczne – rodzaje składników majątkowych i osoby materialnie odpowiedzialne.

§ 16


1. Stwierdzone różnice inwentaryzacyjne podlegają wyjaśnieniu przez komisję, która również wnioskuje w sprawie sposobu ich rozliczenia.
2. Dowodem wyjaśnienie różnic inwentaryzacyjnych są pisemne oświadczenia osób materialnie odpowiedzialnych.

§ 17


1. Niedobory i nadwyżki podlegają kompensacie, w przypadku gdy dotyczą jednej osoby materialnie odpowiedzialnej, zostały stwierdzone w podobnych składnikach i w trakcie jednego spisu z natury.
2. Podstawą kompensaty jest przyjęcie mniejszego niedoboru lub nadwyżki i niższej ceny.
3. Nie dokonuje się kompensaty w środkach trwałych, pozostałych środkach trwałych, w maszynach i urządzeniach wchodzących w skład środków trwałych w budowie.

§ 18


1. Inwentaryzacja w drodze porównania stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych z dokumentów i weryfikacji przeprowadza się w odniesieniu do:
1) środków trwałych do których dostęp jest znacznie utrudniony,
2) gruntów,
3) należności spornych i wątpliwych
4) zobowiązań,
5) środków trwałych w budowie,
6) druków ścisłego zarachowania.
2. Wynik inwentaryzacji ujmuje się w protokole, który podpisują pracownicy dokonujący weryfikacji.

§ 19


Dokumenty z inwentaryzacji przechowuje się przez okres 5 lat licząc od początku roku następującego po roku, którego inwentaryzacja dotyczy.


§ 20

Wykonanie zarządzenia powierza się głównemu księgowemu.


§ 21


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.


Otrzymują do wykonania:


1. Jadwiga Nowińska  Przewodniczący inwentaryzacji …………………………………


I zespół spisowy:
1. Wojciech Kulawski  Przewodniczący zespołu spisowego ………………………………
2. Anna Piątek  Członek    ……………………………………….
3. Przemysław Błaszczyk Członek    ……………………………………….


II zespół spisowy:
1. Marcin Pędrak  Przewodniczący zespołu spisowego ………………………………
2. Wioleta Michalczyk  Członek    ……………………………………….
3. Karolina Oziomek  Członek    ……………………………………….


III zespół spisowy:
1. Agnieszka Mikuć Przewodniczący zespołu spisowego ………………………………
2. Kamil Stuliński  Członek    ……………………………………….
3. Anetta Bednarek  Członek    ……………………………………….
                                                                                          

                                                                                                             (data i podpis komisji) 

 

 

                                                                                                         ………………………………………
                                                                                                      (pieczęć i podpis burmistrza)

 

 

Otrzymują do wiadomości:

1. Skarbnik Gminy
2. Naczelnicy OSP
3. Przewodniczący Rad Sołeckich i Osiedlowych
4. Zarządcy Targowiska Sieniawka
5. NSZZ Policjantów przy Komisariacie w Bogatyni
6. GP, BH, SP, BWR, SBR, IZB, IZF, IOP, IRI, RS, SO, SP, SOR, RES, BOI, USC, BB, BKS, SJ, BHP, RA, RN
7. Stowarzyszenia i instytucje wg harmonogramu spisu z natury