UCHWAŁA NR XXVI/251/11
RADY GMINY I MIASTA BOGATYNIA
z dnia 10 listopada 2011 roku


w sprawie przyjęcia Programu współpracy Miasta i Gminy Bogatynia z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2012-2014.

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tj. z 2001 roku, Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w związku z art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 roku, Nr 96, poz.873 ze zm.) Rada Gminy i Miasta Bogatynia uchwala, co następuje:


§ 1

Przyjmuje się Program współpracy Miasta i Gminy Bogatynia z organizacjami pozarządowym oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2012-2014.


§ 2

Wykonanie uchwały  powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Bogatynia.


§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. 

 


Patryk Stefaniak

Przewodniczący Rady Gminy i Miasta

 

 

Załącznik
do Uchwały Nr XXVI/251/11 
Rady Gminy i Miasta Bogatynia
z dnia 10 listopada 2011 roku


 PROGRAM WSPÓŁPRACY MIASTA I GMINY BOGATYNIA
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ PODMIOTAMI, O KTÓRYCH MOWA W ART. 3 UST. 3 USTAWY Z DNIA 24 KWIETNIA 2003 R.
O DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO I O WOLONTARIACIE  NA LATA 2012-2014.

Wstęp

Współpraca Miasta i Gminy Bogatynia z organizacjami pozarządowymi, oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wiąże się z realizacją zasady pomocniczości oraz służy umacnianiu uprawnień obywateli i ich wspólnot.
Działalność osób zrzeszonych w wymienionych wyżej podmiotach sprzyja tworzeniu więzi społecznych, odpowiedzialności za swoje otoczenie oraz zaspokajaniu potrzeb różnych grup mieszkańców. Wyrazem dążenia Miasta i Gminy Bogatynia do wspierania tej działalności jest ,,Program współpracy Miasta i Gminy Bogatynia z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na lata 2012-2014”. Program ten reguluje zakres współpracy w wymiarze finansowym oraz niefinansowym, określa też jej formy.
Niniejszy Program jest wyrazem polityki władz Miasta i Gminy wobec organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, polityki zmierzającej do zapewnienia im jak najlepszych możliwości do działania na terenie Miasta i Gminy Bogatynia.

Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Ilekroć w Programie jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.),
2) Burmistrzu – rozumie się przez to Burmistrza Miasta i Gminy Bogatynia,
3) Programie – rozumie się przez to Program współpracy Miasta i Gminy Bogatynia
z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2012-2014”,
4) podmiotach Programu – rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ustawy,
5) dotacji – rozumie się przez to dotację w rozumieniu art. 221 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),
6) konkursie – rozumie się przez to otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art. 11, ust. 2 ustawy.

Rozdział II
Cel główny i cele szczegółowe Programu

§ 2. Nadrzędnym celem współpracy Miasta i Gminy Bogatynia z organizacjami pozarządowymi jest dążenie do budowy społeczeństwa obywatelskiego.
§ 3. Celem głównym Programu jest podniesienie poziomu życia mieszkańców Miasta i Gminy Bogatynia oraz poprawa konkurencyjności regionu przy respektowaniu zasad zrównoważonego rozwoju poprzez:
1) poprawę współpracy międzysektorowej pomiędzy sektorem pozarządowym, a administracją  publiczną,
2) wzmocnienie potencjału sektora pozarządowego w Mieście i Gminie Bogatynia, będącego jednym z elementów rozwoju społeczeństwa obywatelskiego,
3) tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej mieszkańców regionu,
4) rozwój partnerstwa publiczno-społecznego z ukierunkowaniem na zlecanie zadań publicznych organizacjom pozarządowym,
5) włączenie organizacji pozarządowych do realizacji polityki rozwoju Miasta i Gminy Bogatynia,
6) podnoszenie standardów współpracy Miasta i Gminy Bogatynia z organizacjami pozarządowymi w aspekcie realizacji zasad: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności,
7) współpracę z organizacjami pozarządowymi wspierając inicjatywy oraz nowatorskie rozwiązania wychodzące naprzeciw oczekiwaniom i dążeniom społecznym oraz umożliwiające rozwiązywanie problemów społecznych.
§ 4.  Celami szczegółowymi Programu są m.in.:
1) utworzenie, opartego na partnerstwie i reprezentacji, systemu komunikacji i współdziałania Miasta i Gminy Bogatynia z organizacjami pozarządowymi,
2) zwiększanie udziału zadań realizowanych przez Miasto i Gminę Bogatynia we współdziałaniu z organizacjami pozarządowymi, promocja powierzania zadań organizacjom pozarządowym,
3) wspieranie działań na rzecz rozwoju aktywności obywatelskiej i samoorganizacji społeczności w regionie,
4) włączanie sektora pozarządowego do współpracy międzyregionalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej realizowanej przez Miasto i Gminę Bogatynia oraz wspieranie inicjatyw organizacji pozarządowych w tym zakresie,
5) Współdziałanie Miasta i Gminy  Bogatynia z organizacjami pozarządowymi w zakresie pozyskiwania środków z funduszy krajowych i międzynarodowych, ze szczególnym uwzględnieniem Europejskiego Funduszu Społecznego i innych funduszy europejskich.

Rozdział III
Zasady współpracy
§ 5.  Współpraca Miasta i Gminy Bogatynia z podmiotami Programu opiera się na następujących zasadach:
1. pomocniczości, co oznacza, że Miasto i Gmina Bogatynia powierza podmiotom programu realizację zadań własnych, a podmioty programu zapewniają jego wykonanie  w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy,
2. suwerenności stron, co oznacza, iż współpracujące strony samodzielnie i w sposób niezależny podejmują działania w zakresie współpracy,
3. partnerstwa, co oznacza, iż współpraca realizowana jest w zakresie: uczestnictwa podmiotów programu w rozeznawaniu i definiowaniu problemów mieszkańców Miasta i Gminy, sugerowaniu zakresu współpracy,
4. efektywności, co polega na wspólnym dążeniu Miasta i Gminy Bogatynia i podmiotów programu do osiągania najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych,
5. uczciwej konkurencji, co oznacza konkurencję zgodną z uczciwymi zwyczajami i prawem w dziedzinie współpracy w zakresie określonym ustawą,
6. jawności, która urzeczywistniana jest poprzez udostępnianie przez Miasto i Gminę Bogatynia współpracującym z nią podmiotom programu informacji o celach, kosztach i efektach współpracy, a także środkach finansowych zaplanowanych w budżecie Miasta i Gminy Bogatynia na współpracę z podmiotami programu oraz kryteriach
i sposobie oceny projektów. Zasada jawności obliguje podmioty programu do udostępniania danych dotyczących struktury organizacyjnej, sposobu funkcjonowania, prowadzenia przez nie działalności statutowej oraz sytuacji finansowej.

Rozdział IV
Podmioty współpracy

§ 6. Podmiotami realizującymi współpracę są:

1) Rada Gminy i Miasta Bogatynia i jej komisje - wyznaczają kierunki polityki społecznej gminy oraz określają wysokość środków przeznaczonych na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych przez organizacje.
2) Burmistrz Miasta i Gminy Bogatynia – podejmuje decyzje o priorytetach współpracy      z podmiotami programu, ogłasza otwarte konkursy na realizacją zadań skierowanych     do podmiotów programu, dysponuje środkami w ramach budżetu, decyduje o wyborze ofert i innych formach pomocy poszczególnym podmiotom programu.
3) Właściwe komórki organizacyjne Urzędu Miasta i Gminy i inne jednostki organizacyjne Gminy, które podejmują na bieżąco współpracę z organizacjami
      w zakresie działania określonego ich regulaminem lub statutem.
4) Organizacje realizujące zadania publiczne dla mieszkańców Miasta i Gminy Bogatynia lub na jej terenie bez względu na siedzibę organizacji.
5) Podmioty wymienione w art. 3 ust 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

 

Rozdział V
Zakres przedmiotowy

§ 7. Obszar współpracy Miasta i Gminy Bogatynia z organizacjami obejmuje sferę zadań publicznych, o których mowa w art.4 ust.1 ustawy. Jako zadania priorytetowe Miasta i Gminy Bogatynia na lata 2012-2014 określa się zadania o charakterze gminnym, międzygminnym, lokalnym, regionalnym, powiatowym, wojewódzkim, ogólnopolskim,      międzynarodowym z zakresu:

Kultury fizycznej i sportu
a) zadania związane z organizacją imprez sportowych,
b) projekty związane z  udziałem  dzieci i młodzieży w imprezach sportowych,
c) zadania związane z upowszechnianiem kultury fizycznej w środowisku dzieci, młodzieży, osób po 50 roku życia i osób niepełnosprawnych poprzez organizację zajęć sportowo-rekreacyjnych, (m.in. treningów, festynów sportowo-rekreacyjnych, rajdów),
2)  Turystyki, agroturystyki i promocji
a)  zadania związane z promocją walorów turystycznych regionu (m.in.: spotkania, targi,  sympozja, wystawy, konkursy wiedzy o walorach regionu, festyny, publikacje, foldery),
b) szkolenia, rajdy, zloty i inne,
c)  zadania związane z rozwojem szlaków turystycznych oraz organizacją i innych zadań promujących walory regionu,
d) wsparcie  turystyki prozdrowotnej.
3)  Kultury,  tradycji  i edukacji
a) promowanie, pielęgnowanie i prezentowanie tradycji narodowych oraz regionalnych (m.in. warsztaty, kursy, sympozja),
b) wspieranie przedsięwzięć artystycznych i edukacyjnych.
c)  aktywizacja osób starszych poprzez edukację


4) Ekologii oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego
a) projekty z zakresu organizacji m.in. imprez edukacyjnych, sympozjów, szkoleń, warsztatów, konkursów
b) projekty wspierające udział w imprezach o charakterze regionalnym i ekologicznym ze szczególnym uwzględnieniem możliwości promocji regionu.
5)  Pomocy społecznej
a) projekty wspomagające:
• integrację i przeciwdziałanie niepełnosprawności,
• przeciwdziałanie bezrobociu, aktywizację zawodową i społeczną mieszkańców Miasta i Gminy Bogatynia wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem,
• działanie na rzecz aktywizacji dzieci i młodzieży, wsparcie działania tematycznych grup nieformalnych (m.in.: poprzez szkolenia, doradztwo, informacje),
• działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym,
• pomoc ofiarom przemocy domowej,
b) projekty związane z organizacją imprez tematycznych takich, jak m.in.: Dzień Dziecka, Mikołaj, Wigilia.
6) Wypoczynku dzieci i młodzieży
a)  organizacji wypoczynku zimowego,
b) organizacji wypoczynku letniego.
7) Promocji ochrony zdrowia
a) wsparcie projektów z zakresu oświaty prozdrowotnej,
b) promocja grup wsparcia.
8) Współpracy transgranicznej w ramach Gminnego Programu Współpracy Przygranicznej
a) inicjowanie i wspieranie działań zachęcających do prowadzenia i pogłębiania współpracy przygranicznej w obszarze Związku Trzech Miast,
b) stwarzanie warunków współpracy przygranicznej i współdziałanie w aspekcie integracji społecznej mieszkańców trójstyku,
c) inicjowanie, współorganizowanie i promowanie imprez międzynarodowych,
d) współdziałanie gminy w zakresie współpracy przygranicznej prowadzonej przez organizacje społeczne,
e) promowanie i wspieranie projektów transgranicznych dotyczących rozwoju lokalnego trójstyku,
Burmistrz Miasta i Gminy Bogatynia może, na wniosek podmiotu programu, rozszerzyć listę zadań realizowanych w latach 2012-2014, po zasięgnięciu opinii właściwej komisji Rady Gminy i Miasta Bogatynia oraz uzgodnieniu z organizacjami.

Rozdział VI
Formy współpracy

§ 8. Współpraca Miasta i Gminy Bogatynia z podmiotami programu  może mieć następujące formy:
a) powierzenie wykonania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,
b) wspieranie wykonywania zadań publicznych poprzez udzielenie dotacji na dofinansowanie ich realizacji.
1) Wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków odbywa się poprzez:
a) prowadzenie na stronie internetowej UMiG w  Bogatyni bazy danych
o organizacjach oraz publikowanie ważnych informacji w serwisie informacyjnym,
b) konsultowanie z podmiotami Programu, odpowiednio do zakresu ich działalności, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowych tych organizacji,
c) angażowanie podmiotów programu do wymiany doświadczeń, prezentacji osiągnięć,
d) inicjowanie lub współorganizowanie szkoleń podnoszących jakość pracy organizacji  w sferze zadań publicznych,
e) wzajemne wykorzystanie wiedzy profesjonalistów pracujących w administracji samorządowej i organizacjach,
f) organizacja wspólnych konferencji i seminariów,
g) wspieranie akcji promującej przekazywanie 1% podatku dochodowego od osób fizycznych organizacjom społecznym,
h) pomoc organizacjom w nawiązywaniu współpracy z mediami.

2) Inne formy wsparcia mogą obejmować w szczególności:
a) udzielanie pożyczek, gwarancji, poręczeń organizacjom pozarządowym na realizację zadań ze sfery pożytku społecznego,
b) udzielenie pomocy przy organizowaniu spotkań otwartych przez organizacje, których tematyka wiąże się z Programem, np. poprzez możliwość nieodpłatnego udostępnienia lokalu, środków technicznych itp.,
c) udzielanie pomocy w pozyskiwaniu środków finansowych na realizację zadań publicznych z innych źródeł niż dotacja z budżetu Gminy,
d) przystępowanie Miasta i Gminy do partnerstw w projektach kierowanych przez organizacje pozarządowe do funduszy europejskich (lub innych),
i) rekomendowanie projektów realizowanych przez podmioty Programu,
j) obejmowanie honorowym patronatem Burmistrza Miasta i Gminy Bogatynia inicjatyw realizowanych przez podmioty Programu,
k) tworzenia wieloletnich programów współpracy,
l) funkcjonowania Rady Działalności Pożytku Publicznego na szczeblu gminnym,
f) nieodpłatne udostępnianie, w miarę możliwości, pomieszczeń i sprzętu. Prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie oferowanych przez inne podmioty szkoleń i publikacji dla organizacji pozarządowych.

Burmistrz Miasta i Gminy Bogatynia informuje organizacje o podstawowych priorytetowych kierunkach działań na lata 2012-2014, jednak to nie stanowi jedynego kryterium podjęcia współpracy. Do pozostałych kryteriów należą: wiarygodność, wykazana efektywność i skuteczność w realizacji założonych celów, nowatorstwo metod działania oraz posiadane zasoby organizacji oraz doświadczenie.

 

Rozdział VII
Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu

§ 9. Program finansowany będzie z budżetu  Gminy Bogatynia oraz dostępnych  funduszy europejskich.
Środki przeznaczone na realizację poszczególnych zadań w latach 2012-2014 zostaną szczegółowo  określone w projekcie budżetu  Gminy Bogatynia na poszczególne lata.


Rozdział VIII
Sposób oceny realizacji programu

§ 10. Miernikami efektywności Programu Współpracy Miasta i Gminy Bogatynia  z organizacjami Pozarządowymi w latach 2012-2014 r. będą uzyskane informacje dotyczące  w szczególności:

a) liczby organizacji pozarządowych podejmujących zadania publiczne na rzecz lokalnej  społeczności,
b) liczby osób zaangażowanych w realizację zadań publicznych( w tym wolontariuszy),
c) liczby osób, które były adresatami różnych działań publicznych,
d) wysokości środków finansowych przeznaczonych z budżetu Gminy na realizację tych  zadań,
e) łącznej wysokości środków finansowych i pozafinansowych zaangażowanych przez  organizacje pozarządowe w realizację zadań publicznych na rzecz mieszkańców,
f) wysokości dofinansowania uzyskanego ze środków Unii Europejskiej,
g) systemowych rozwiązań ważnych dla funkcjonowania Miasta i Gminy Bogatynia

Burmistrz Miasta i Gminy Bogatynia złoży Radzie sprawozdanie z realizacji Programu do 30 kwietnia danego roku.

Rozdział IX
Informacje o sposobie tworzenia Programu oraz przebiegu konsultacji

§ 11. Tworzenie Programu przebiegać będzie w następujący sposób:

1) zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy informacji o rozpoczęciu prac nad przygotowaniem Programu oraz możliwości przesyłania drogą elektroniczną (formularz) przez podmioty Programu ogólnych propozycji, kierunków oraz obszarów działań do projektu Programu,
2) sporządzenie zestawienia i analiza formularzy otrzymanych drogą elektroniczną przez Wydział Współpracy Regionalnej i Transgranicznej,
3) przygotowanie przez Wydział założeń do projektu Programu,
4) przeprowadzenie z podmiotami Programu konsultacji projektu Programu,
5) przygotowanie przez Wydział Współpracy Regionalnej i Transgranicznej zestawienia uwag i wniosków zgłoszonych podczas konsultacji,
6) sporządzenie analizy uwag i wniosków zgłoszonych podczas konsultacji,
7) podjęcie przez Radę Gminy i Miasta Bogatynia uchwały przyjmującej projekt uchwały w sprawie przyjęcie Programu współpracy Miasta i Gminy Bogatynia z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego oraz skierowanie jej pod obrady Rady Gminy i Miasta Bogatynia,
8) przyjęcie przez Radę Gminy i Miasta Bogatynia uchwały w sprawie  Programu współpracy Miasta i Gminy Bogatynia z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na lata 2012-2014.
§ 12.  Konsultacje programu przebiegać będą w następujący sposób:

1) zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy  informacji o możliwości przesłania drogą elektroniczną ogólnych propozycji, kierunków oraz obszarów działań do projektu Programu,
2) sporządzenie zestawienia i analiza formularzy otrzymanych drogą elektroniczną przez Wydział Współpracy Regionalnej i Transgranicznej,
3)  zamieszczenie na stronie internetowej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy projektu Programu oraz informacji o możliwości składania uwag i wniosków dotyczących projektu Programu w siedzibie Urzędu, przesyłania ich drogą pocztową lub za pośrednictwem poczty elektronicznej,
4) przygotowanie przez Wydział Współpracy Regionalnej i Transgranicznej zestawienia uwag i wniosków zgłoszonych podczas konsultacji,
5) sporządzenie  analizy uwag i wniosków zgłoszonych podczas konsultacji,
6) przygotowanie sprawozdania z przebiegu konsultacji i zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu w terminie 14 dni od daty zakończenia konsultacji.

Rozdział X
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych
§ 13. 1)  Komisje konkursowe powoływane są w celu opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.
2) Burmistrz Miasta i Gminy Bogatynia każdorazowo po ogłoszeniu otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych powołuje w drodze zarządzenia komisję konkursową do oceny złożonych ofert.
3)  W skład komisji konkursowej wchodzą:`
1. pracownicy Urzędu Miasta i Gminy,
2. przedstawiciele podmiotów Programu wyłonieni wg następujących kryteriów:
a. Burmistrz Miasta i Gminy  Bogatynia na stronie internetowej Urzędu  informuje o naborze do bazy kandydatów na członków komisji konkursowych w otwartych konkursach realizowanych w trybie ustawy (baza uaktualniana będzie co trzy miesiące). Do informacji dołącza się formularz zgłoszenia kandydata,
b. kandydatami na członków komisji konkursowej mogą być członkowie podmiotów Programu oraz osoby wskazane przez podmioty Programu (nie będące ich członkami), upełnomocnione do reprezentowania podmiotu Programu w procedurach konkursowych,
c. przedstawiciela podmiotów Programu z bazy kandydatów do udziału
w pracach komisji konkursowej może rekomendować naczelnik wydziału/jednostki odpowiedzialnej za realizację konkursu,
d. Burmistrz, uwzględniając rodzaj zadań ogłoszonych konkursem, powołuje do komisji konkursowej przedstawiciela podmiotów z bazy kandydatów na członków komisji konkursowych,
e. w skład komisji konkursowej nie będą powoływani reprezentanci podmiotów, które ubiegają się w danym postępowaniu konkursowym
o środki z budżetu Gminy lub pozostający z oferentami w takich relacjach, które mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność,
f. do czasu utworzenia bazy kandydatów na członków komisji konkursowych w otwartych konkursach realizowanych w trybie ustawy, Burmistrz zaprasza przedstawicieli podmiotów Programu do udziału w komisjach konkursowych,
3. w pracach komisji konkursowej mogą uczestniczyć osoby posiadające specjalistyczną wiedzę w dziedzinie obejmującej zakres zadań publicznych, których konkurs dotyczy. Osoby te mogą zostać zaproszone przez Burmistrza lub komisję konkursową.
4. Burmistrz powołując komisję konkursową wskazuje jej przewodniczącego i wiceprzewodniczącego.
§ 14.  Zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert:
1) komisja pracuje w składzie osobowym powołanym Zarządzeniem Burmistrza,
2) pracami komisji kieruje przewodniczący lub wiceprzewodniczący komisji,
3) komisja realizuje swoje działania jeżeli w posiedzeniu uczestniczy co najmniej połowa jej składu,
4) w pracach komisji nie mogą brać udziału reprezentanci podmiotów wnioskujących o dotacje lub pozostający z oferentami w takich relacjach, które mogłyby wywołać podejrzenie o stronniczość lub interesowność,
5) każdy członek komisji przed rozpoczęciem jej działalności zobowiązany jest
do złożenia pisemnego oświadczenia w sprawie,
6) za udział w posiedzeniach komisji jej członkom nie przysługuje wynagrodzenie
i zwrot kosztów podróży,
7) do zadań komisji konkursowej należy:
a) ocena ofert pod względem merytorycznym z uwzględnieniem kryteriów określonych w treści ogłoszenia konkursowego,
b) przygotowanie propozycji podziału środków pomiędzy oferentami,
c) sporządzenie protokołu z prac komisji,
8) do zadań przewodniczącego komisji należy:
a) przewodniczenie pracom komisji,
b) przygotowanie wykazu ofert rekomendowanych do dofinansowania przez Burmistrza Miasta i Gminy,
c) pisemne powiadomienie wszystkich oferentów, którzy nie otrzymali dotacji, o decyzji Burmistrza wraz z uzasadnieniem,
d) przesłanie do wiadomości właściwego merytorycznie wydziału protokołu
z posiedzenia komisji, zarządzenia burmistrza w sprawie rozstrzygnięcia konkursu oraz kopie informacji wysłanych do oferentów,
9) obsługę administracyjno-techniczną sprawuje wydział/jednostka odpowiedzialna za realizację konkursu,
10) ostatecznego wyboru najkorzystniejszych ofert wraz z decyzją o wysokości kwoty przyznanej dotacji dokonuje Burmistrz.


Postanowienia końcowe

1. Program ma charakter otwarty. Zakłada możliwość uwzględnienia nowych form współpracy i doskonalenia tych, które już zostały określone.
2. Zlecenie realizacji zadań publicznych podmiotom określonym w Programie może nastąpić w formach i na zasadach przewidzianych w ustawie lub przepisach odrębnych.
3. Tryb pozyskiwania i sposób wydatkowania środków finansowych na realizację zadania publicznego określa ustawa.
4. Wzór oferty określa rozporządzenie właściwego ministra.