UCHWAŁA NR LII/907/12
RADY GMINY I MIASTA BOGATYNIA
z dnia 28 grudnia 2012 roku

w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity z 2012 r. poz. 391), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Gminy i Miasta Bogatynia uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bogatynia, o następującej treści:

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1.Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Bogatynia dotyczące:
1)wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a)prowadzenie we wskazanym zakresie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych: papieru i tektury, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i odpadów opakowaniowych ze szkła, opakowań wielomateriałowych;
b)prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych ulegających biodegradacji,w tym odpadów opakowaniowych i ulegających biodegradacji, a także odpadów zielonych z ogrodów i parków;
c)prowadzenie selektywnego zbierania i odbierania powstających w gospodarstwach domowych przeterminowanych leków i chemikaliów, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektronicznego i elektrycznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów oraz powstających w rodzinnych gospodarstwach rolnych opakowań ośrodkach ochrony roślin;
d)uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości 
służących do użytku publicznego,
e)mycie i naprawy pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami  
naprawczymi;
2)rodzaju i minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a)średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź innych źródłach,
b)liczby osób korzystających z tych pojemników;
3)częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych
z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
4)innych wymagań wynikających z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
5)obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
6)wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub
w poszczególnych nieruchomościach;
7)wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

§ 2

1.Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012r. Nr 391 z późn. zm.);
2)punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych – należy przez to rozumieć punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) w znaczeniu art. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
3)odpadach komunalnych – rozumie się przez to odpady powstające w gospodarstwach domowych [wobec tego nieczystości ciekłe, czyli ścieki bytowe, są odpadem komunalnym), z wyłączeniem pojazdów wycofanych z eksploatacji, a także odpady niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych (art. 3 ust. 3 pkt 4 ustawy o odpadach – Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243)];
4)bioodpadach – rozumie się przez to ulegające biodegradacji odpady z terenów zieleni, odpady spożywcze i kuchenne z gospodarstw domowych, zakładów gastronomii, zakładów żywienia zbiorowego i jednostek handlu detalicznego,a także podobne ze względu na swój charakter lub skład odpady z zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność (art. 3 ust. 3 pkt 3a ustawy o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243);
5)odpadach ulegających biodegradacji – należy rozumieć przez to, zgodnie z treścią art. 3 ust. 3 pkt 7 ustawy o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz.1243) oraz zgodnie z KPGO 2014 następujące odpady komunalne ulegające biodegradacji:
a.papier i tektura,
b.odzież i tekstylia z materiałów naturalnych (50%),
c)odpady z terenów zielonych,
d)odpady kuchenne i ogrodowe,
e)drewno (50%),
f)odpady wielomateriałowe (40%),
g)frakcję drobną < 10 mm (30%);
6)odpadach zielonych – rozumie się przez to stanowiące części roślin odpady komunalne pochodzące z pielęgnacji terenów zieleni oraz targowisk, z wyjątkiem odpadów pochodzących z czyszczenia ulic i placów (art. 3 ust. 3 pkt 8b ustawy o odpadach – Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.);
7)odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć jeden ze strumieni odpadów komunalnych wymienionych w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, charakteryzujący się tym, że jego składniki, ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w pojemnikach wielkości 110 l, 120 l lub 1100 l, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych; do odpadów wielkogabarytowych nie zalicza się wszelkiego rodzaju odpadów z budów i remontów oraz odpadów, których waga jednostkowa przekracza 50 kg;
8)odpadach opakowaniowych – należy przez to rozumieć wszystkie opakowania, w tym opakowania wielokrotnego użytku wycofane z ponownego użycia, stanowiące odpady w rozumieniu przepisów o odpadach, z wyjątkiem odpadów powstających w procesie produkcji opakowań (art. 3 ust. 3 Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o opakowaniach i odpadach opakowaniowych – Dz. U. z 2001 r. Nr. 63, poz. 638 z późn. zm.);
9)odpadach budowlano-remontowych i rozbiórkowych – rozumie się przez to frakcję odpadów pochodzących z remontów, które nie są objęte przepisami Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 z późn. zm..);
10)odpadach niebezpiecznych – należy rozumieć zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.);
11)odpadach surowcowych (tzw. „suchych”) – należy przez to rozumieć wyselekcjonowane z odpadów komunalnych, zbieranych dotychczas w jednym pojemniku, odpady suche, w tym opakowaniowe bez zawartości, takie jak w szczególności: metale żelazne i nieżelazne, papier, tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe;
12)budynku zamieszkania zbiorowego – należy to rozumieć zgodnie z zapisami § 3 pkt 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.);
13)zabudowie jednorodzinnej – należy to rozumieć zgodnie z zapisami § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn zm.);
14)zabudowie wielorodzinnej – rozumie się przez to zabudowę, na którą składają się budynki wielorodzinne, a więc takie które nie spełniają definicji budynku jednorodzinnego, zapisanej w § 3 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.);
15)zabudowie zagrodowej – rozumie się przez to, zgodnie z zapisami § 3 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn zm.);
16)budynku użyteczności publicznej – należy to rozumieć zgodnie z zapisami § 3 pkt 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.);
17)nieruchomościach niezamieszkałych – należy przez to rozumieć nieruchomości, których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają w ich obrębie odpady komunalne, o których mowa w art. 6c ust. 2 ustawy, a więc w szczególności: szkoły, przedszkola, żłobki, biblioteki, urzędy administracji rządowej i samorządowej, domy oraz ośrodki kultury i sportu, cmentarze, zakłady kremacji, zajezdnie zbiorowej komunikacji pasażerskiej, bazy służb komunalnych, ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, zakłady przetwarzania i unieszkodliwiana odpadów, w tym spalarnie, elektrociepłownie, stacje kolejowe, torowiska kolejowe, bazy postojowe i obsługowe kolei, stacje kolei linowych i wyciągów narciarskich, stoki narciarskie, dworce autobusowe, lotniska, porty, boiska i stadiony sportowe, skateparki, ścieżki i szlaki rowerowe oraz turystyczne, posterunki straży gminnych, policji i innych służb, strażnice straży pożarnych, straży granicznych, zakłady karne, areszty śledcze, zakłady poprawcze, schroniska dla nieletnich,parki, place, zieleńce i publiczne obszary zielone, ulice i drogi wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi, parkingi strzeżone, miejsca obsługi podróżnych, bazy obsługi technicznej dróg, w tym autostrad, ogrody botaniczne, dendrologiczne, zoologiczne, palmiarnie, przychodnie lekarskie i weterynaryjne, restauracje, stołówki, bary, puby, szpitale, hotele i hostele, gospodarstwa agroturystyczne, domy wycieczkowe, schroniska, pensjonaty, nieobejmujące siedliska części gospodarstw rolnych, lasy, obszary pokryte wodami, urzędy celne, biura, sklepy, wszelkiego rodzaju zakłady produkcyjne, usługowe, składowe, magazynowe i logistyczne itp.;
18)właścicielach nieruchomości – należy przez to rozumieć także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie;
19)pojemnikach ogólnodostępnych – należy przez to rozumieć rozmieszczone na terenie gminy specjalistyczne pojemniki do selektywnego zbierania szkła opakowaniowego, do których mieszkańcy samodzielnie i nieodpłatnie dostarczają opakowaniowe odpady szklane;
20)kompostowniku – rozumie się przez to specjalną skrzynię lub dół służące do kompostowania odpadów organicznych – ich lokalizacja powinna spełniać wymogi zapisane w § 36 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.);
21)kompostowaniu (organiczny recykling) – rozumie się przez to zgodnie z treścią załącznika nr 5 do ustawy o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm), proces odzysku R3, czyli recykling lub regenerację substancji organicznych, które nie są stosowane jako rozpuszczalniki (włączając kompostowanie i inne biologiczne procesy przekształcania);
22)gminie Bogatynia – należy przez to rozumieć obszar w granicach administracyjnych miasta i gminy Bogatynia
23)Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami dla Województwa Dolnośląskiego 2012– należy przez to rozumieć Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Dolnośląskiego 2012 przyjęty uchwałą Sejmiku Województwa Dolnośląskiego Nr XXIV/616/12 z dnia 27 czerwca 2012r.

ROZDZIAŁ II

WYMAGANIA W ZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI

§ 3

1.Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
1)Wyposażenie nieruchomości w pojemniki służące do zbierania odpadów  komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
2)Selektywne zbieranie wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, co najmniej w zakresie obejmującym:
a)papier
b)metale
c)tworzywa sztuczne
d)szkło
e)opakowania wielomateriałowe
f)odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji
g)odpady zielone
h)przeterminowane leki i chemikalia
i)zużyte baterie i akumulatory
jzużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
k)odpady wielkogabarytowe
l)odpady budowlane i rozbiórkowe
m)zużyte opony w sposób określony w § 4.
3)Przekazywanie selektywnie zebranych odpadów uprawnionym podmiotom prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz podmiotom prowadzącym punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, umieszczanie odpadów zebranych selektywnie w ogólnodostępnych pojemnikach służących do selektywnej zbiórki odpadów lub przekazywanie odpowiednim podmiotom w trybie określonym przez właściwe przepisy.
Szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów określa uchwała o sposobie i zakresie świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości.
4)Zbieranie zmieszanych odpadów komunalnych i przekazywanie ich uprawnionym podmiotom prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

§ 4

1.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania i przekazywania do odbioru wskazanych poniżej odpadów w następujący sposób:
1)w zabudowie jednorodzinnej:
a)odpady surowcowe (tzw. „suche”) – w osobnym pojemniku lub worku,
b)niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne – w osobnym pojemniku;
c)odpady komunalne ulegające biodegradacji - w osobnym pojemniku lub przy pomocy kompostowników przydomowych, pod warunkiem wskazania tego faktu w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy,
d)szkło opakowaniowe – w podziale na bezbarwne i kolorowe powinno być donoszone do pojemników ogólnodostępnych,
2)w zabudowie wielorodzinnej:
a)odpady surowcowe (tzw. „suche”) – w osobnym pojemniku,
b)niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne – w osobnym pojemniku,
c)odpady komunalne ulegające biodegradacji - w osobnym pojemniku,
d)szkło opakowaniowe – w podziale na bezbarwne i kolorowe powinno być
donoszone do pojemników ogólnodostępnych,
3)na terenie nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:
a)odpady surowcowe (tzw. „suche”) – w osobnym pojemniku lub worku,
b)niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne – w osobnym pojemniku lub worku,
c)szkło – w podziale na bezbarwne i kolorowe powinno być donoszone do pojemników ogólnodostępnych,
2.Odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny odbierane będą w systemie akcyjnym. Dodatkowo odpady te można przekazać w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
3.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania i do przekazywania we własnym zakresie pozostałych odpadów, wymienionych w §3. ust.1 pkt 1, a nie wymienionych w niniejszym paragrafie, do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

§ 5

1.Do obowiązków właścicieli nieruchomości należy także:
1)uprzątnięcie błota, śniegu, lodu, piasku, liści i innych zanieczyszczeń z chodnika położonego bezpośrednio przy granicy nieruchomości;
2)pryzmy śniegu i lodu należy gromadzić tak aby nie powodować zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów;
3)usuwanie, poprzez zamiatanie, zbieranie, grabienie, zmywanie itp., zanieczyszczeń z powierzchni nieruchomości służących do użytku publicznego i utrzymanie ich należytego stanu sanitarno-higienicznego;
4)utrzymywanie  nieruchomości niezabudowanych w stanie wolnym od zachwaszczenia i zaśmiecenia. 
2.Właściciele nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego zapewniają utrzymanie czystości i porządku na częściach tych nieruchomości poprzez wyposażenie miejsc publicznych w odpowiednią liczbę zamocowanych na stałe koszy ulicznych na drobne odpady komunalne oraz wyposażenie miejsc publicznych, na których dopuszczone jest wyprowadzanie zwierząt domowych, w szczególności psów, w pojemniki do zbierania odchodów zwierząt.
3.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:
1)zapewnienia pracownikom przedsiębiorstwa odbierającego odpady dostęp do tych pojemników w sposób umożliwiający ich opróżnienie bez narażania na szkodę ludzi lub wyrządzenia szkód w budynkach bądź pojazdach
2)wystawiania pojemników w dniu wywozu, w terminach zgodnych z harmonogramem odbioru odpadów.

§ 6

1.Nie dopuszcza się mycia pojazdów mechanicznych na terenie nieruchomości poza myjniami, za wyjątkiem miejsc o utwardzonym podłożu, wyposażonych w urządzenia oczyszczające i przy użyciu środków myjących ulegających biodegradacji.  
2.Dopuszcza się naprawy drobne i regulacje pojazdów samochodowych tylko wtedy, gdy powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z zapisami niniejszego Regulaminu.

ROZDZIAŁ III

RODZAJE I MINIMALNE POJEMNOŚCI POJEMNIKÓW PRZEZNACZONYCH DO ZBIERANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI
ORAZ NA DROGACH PUBLICZNYCH, WARUNKI ROZMIESZCZENIA TYCH POJEMNIKÓW I ICH UTRZYMANIA W ODPOWIEDNIM STANIE SANITARNYM, PORZĄDKOWYM I TECHNICZNYM

§ 7

1.Do zbierania odpadów na terenie gminy przewidziane są:
1)worki o pojemności od 60 l do 120 l,
2)pojemniki na odpady o pojemności od 60 l do 3600 l,
3)pojemniki na odpady ulegające biodegradacji  60l, 120l, 240l, 1100 l.
4)kontenery lub prasokontenery o pojemności od 2 do 36 m3,
5)inne pojemniki do zbierania innych odpadów komunalnych niż wymienione w ust. 2, w tym odpadów niebezpiecznych,
6)przydomowe kompostowniki.
7)kosze uliczne o pojemności od 10 l do 120 l,
2.Dla poszczególnych rodzajów odpadów należy zastosować pojemniki lub worki w odpowiednich kolorach:
1)zielonym, z przeznaczeniem na szkło opakowaniowe kolorowe,
2)białym, z przeznaczeniem na szkło opakowaniowe bezbarwne,
3)żółtym, z przeznaczeniem na odpady surowcowe (tzw. „suche”),
4)brązowe z przeznaczeniem na odpady komunalne ulegające biodegradacji,
5)czarnym, metalowym (pojemnik cynkowy) lub ciemnozielonym, z przeznaczeniem na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne,
3.Wskazane w ust. 1 i 2 pojemniki do zbierania odpadów muszą spełniać wymagania określone w ustawie o systemie oceny zgodności lub wymagania Polskich Norm oraz być przystosowane do opróżniania przez pojazdy specjalistyczne przedsiębiorstwa odbierającego odpady.
4.Wszystkie pojemniki, kontenery lub worki na odpady muszą być zaopatrzone w oznaczenia określające rodzaj gromadzonych odpadów.
5.Dopuszcza się prowadzenie przez właścicieli nieruchomości na terenie nieruchomości, do której posiada tytuł prawny kompostowania odpadów ulegających biodegradacji w przydomowych kompostownikach, które muszą zapewnić prawidłowy proces kompostowania odpadów w warunkach tlenowych w okresie całego roku i nie mogą stwarzać uciążliwości dla nieruchomości sąsiednich. Fakt ten należy zgłosić w deklaracji.
6.Dopuszcza się wprowadzenie oznakowania pojemników zapewniającego identyfikacje właściciela. Zostanie to uregulowane odrębną uchwałą.

§ 8

1.Ustala się minimalną pojemność pojemników do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych, w następujący sposób:
1)właściciel nieruchomości określa sposób zbierania odpadów (selektywny, nieselektywny),
2)właściciel nieruchomości określa ilość osób korzystających z pojemników,
3)właściciel nieruchomości oblicza ilość wytwarzanych zmieszanych odpadów komunalnych, która jest iloczynem: liczby osób korzystających i średniej ilości wytwarzanych zmieszanych odpadów komunalnych, odpowiednio dla sposobu zbierania odpadów podanej w ust. 4) i 5),
4)określa się następujące ilości wytwarzanych zmieszanych odpadów komunalnych przy dwutygodniowym cyklu odbioru odpadów, w przypadku gdy właściciel nieruchomości prowadzi nieselektywną zbiórkę odpadów:
a)dla budynków mieszkalnych – 46 l na mieszkańca,
b)dla uczelni, szkół, przedszkoli, żłobków – 4 l na studenta/ucznia/dziecko i 20 l na osobę pracującą,
c)dla szpitali, hoteli i innych placówek całodziennego pobytu – 32 l na łóżko i 20 l na osobę pracującą,
d)lokale handlowe do 50 m2 powierzchni handlowej – 6 l na 1m2 powierzchni handlowej i 20 l na osobę pracującą,
e)lokale handlowe powyżej 50 m2 powierzchni handlowej – 4 l na 1m2 powierzchni handlowej i 20 l na osobę pracującą,
f)lokale gastronomiczne – 32 l na 1 miejsce konsumpcyjne i 20 l na osobę pracującą,
g)urządzone targowiska, hale targowe, giełdy – 92 l na punkt handlowy i 20 l na osobę pracującą,
h)ogródki działkowe – 16 l na każdą działkę,
i)instytucje kultury, posiadające sale widowiskowe – 2 l na miejsce na widowni i 20 l na osobę pracującą,
j)kina – 4 l na miejsce na widowni i 20 l na osobę pracującą,
k)cmentarze – 4 l na miejsce grzebalne,
l)tereny parków i zieleńców – 154 l na 1 ha,
m)wszystkie inne nie wymienione – 20 l na osobę pracującą.
5)określa się następujące ilości wytwarzanych zmieszanych odpadów komunalnych przy dwutygodniowym cyklu odbioru odpadów, w przypadku gdy właściciel nieruchomości prowadzi selektywną zbiórkę odpadów:
a)dla budynków mieszkalnych – 35 l na mieszkańca,
b)dla uczelni, szkół, przedszkoli, żłobków – 3 l na studenta/ucznia/dziecko i 16 l na osobę pracującą,
c)dla szpitali, hoteli i innych placówek całodziennego pobytu – 26 l na łóżko i 16 l na osobę pracującą,
d)lokale handlowe do 50 m2 powierzchni handlowej – 6 l na 1m2 powierzchni handlowej i 16 l na osobę pracującą,
e)lokale handlowe powyżej 50 m2 powierzchni handlowej – 4 l na 1m2 powierzchni handlowej i 16 l na osobę pracującą,
f)lokale gastronomiczne – 26 l na 1 miejsce konsumpcyjne i 16 l na osobę pracującą,
g)urządzone targowiska, hale targowe, giełdy – 70 l na punkt handlowy i 16 l na osobę pracującą,
h)ogródki działkowe – 14 l na każdą działkę,
i)instytucje kultury, posiadające sale widowiskowe – 2 l na miejsce na widowni i 16 l na osobę pracującą,
j)kina – 4 l na miejsce na widowni i 16 l na osobę pracującą,
k)cmentarze – 3 l na miejsce grzebalne,
l)tereny parków i zieleńców – 118 l na 1 ha,
m)wszystkie inne nie wymienione – 16 l na osobę pracującą.
6)właściciel nieruchomości określa minimalną ilość pojemników, która jest sumą pojemności odpowiedniej konfiguracji worków, pojemników lub kontenerów określonych w  § 7 ust.1,
7)różnica, pomiędzy obliczoną ilością wytwarzanych odpadów zgodnie z pkt.3 i obliczoną minimalną pojemnością pojemników zgodnie z pkt.6, nie może być większa niż 60l.
8)w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się inną ilość wytwarzanych zmieszanych odpadów komunalnych zarówno w przypadku nie prowadzenia selektywnej zbiórki jak i w przypadku selektywnej zbiórki odpadów.  
2.Dla właścicieli nieruchomości ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów surowcowych, przyjmując następujące założenie:
1)ustalona minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów surowcowych jest równa minimalnej pojemności pojemników, kontenerów  przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych ustalonych w ust. 1. pkt.5.
3.Dla właścicieli nieruchomości, zabudowanych budynkami jednorodzinnymi i wielorodzinnymi, ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów biodegradowalnych, przyjmując następujące założenie:
1)ustalona minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów biodegradowalnych jest równa minimalnej pojemności pojemników, kontenerów  przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych ustalonych w ust. 1. pkt.5.
4.Dopuszcza się stosowanie prasokontenera o mniejszej pojemności niż ustalona zgodnie z ust. 1 minimalna pojemność pojemnika pod warunkiem, że iloczyn stopnia zagęszczania odpadów i pojemności prasokontenera odpowiada minimalnej pojemności pojemnika ustalonej zgodnie z ust. 1.

§ 9

1.Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny odpadów komunalnych na drogach publicznych:
1)w obszarze  niezabudowanym – 20 l, usytuowane w odległości maksymalnie 5 km od kolejnego pojemnika,
2)w obszarze zabudowanym – od 10 l do 110 l, usytuowane w odległości maksymalnie 500 m od kolejnego pojemnika.

§ 10

1.Pojemniki, kontenery lub worki do zbierania odpadów komunalnych należy umieszczać w wydzielonych miejscach na terenie nieruchomości, przystosowanych do tego celu zgodnie z odpowiednimi przepisami. Ponadto:
1)pojemniki do zbierania odpadów należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla osób korzystających z pojemnika oraz przedsiębiorcy odbierającego odpady, bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości, do którego możliwy jest dojazd pojazdem do transportu odpadów z zastrzeżeniem pkt. 2,
2)w przypadku braku możliwości bezpośredniego dojazdu do miejsca ustawienia pojemników do zbierania odpadów, pojemniki należy wystawić w dniu odbioru,na chodnik lub drogę  przed wejściem na teren nieruchomości lub udostępnić w sposób uzgodniony z przedsiębiorcą odbierającym odpady,
3)pojemniki należy ustawić tak, aby nie utrudniały korzystania z nieruchomości,
w szczególności poprzez zastawianie ciągów pieszych i jezdnych oraz miejsc parkingowych,
4)w przypadku braku miejsca do ustawienia pojemników na terenie własnej nieruchomości dopuszcza się ustawienie pojemników na terenie nieruchomości sąsiedniej, pod warunkiem posiadania tytułu prawnego do dysponowania terenem na ten cel.
2.worki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów należy umieszczać w miejscu ustawiania pojemników lub w innym miejscu uzgodnionym z odbiorcą odpadów wyłącznie w dniu wskazanym w harmonogramie odbioru danego rodzaju odpadów.

§ 11

1.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych  w należytym stanie sanitarnym.
2.Właściciele nieruchomości dokonują dezynfekcji (a dezynsekcji w razie pojawienia się insektów) miejsc ustawienia urządzeń do gromadzenia odpadów w razie zaistnienia takiej potrzeby.
3.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania pojemników w należytym stanie technicznym poprzez dokonywanie okresowych przeglądów i konserwacji oraz wymiany w przypadku ich uszkodzenia lub zniszczenia uniemożliwiającego ich dalsze użytkowanie.
4.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do:
a)utrzymywania pojemników w należytym stanie porządkowym poprzez zapewnienie odpowiedniej wielkości pojemników, aby nie dochodziło do ich przepełnienia,
b)instruowanie użytkowników nieruchomości o sposobie korzystania z pojemnika,
c)porządkowania terenu wokół pojemników, w szczególności poprzez usuwanie z otoczenia pojemnika odpadów, które z niego wypadły lub nie zostały wrzucone do pojemnika.
d)utrzymania pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych
w należytym stanie sanitarnym i porządkowym.
5.Obowiązki, o których mowa w ust. 1 i 2 może na rzecz właściciela nieruchomości wykonywać przedsiębiorca odbierający odpady komunalne, na podstawie odrębnej umowy.

ROZDZIAŁ IV

CZĘSTOTLIWOŚĆ I SPOSÓB POZBYWANIA SIĘ ODPADÓW KOMUNALNYCH
I NIECZYSTOŚCI CIEKŁYCH Z TERENU NIERUCHOMOŚCI ORAZ Z TERENÓW PRZEZNACZONYCH DO UŻYTKU PUBLICZNEGO

§ 12

1.Minimalna częstotliwość odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości
w zależności od rodzaju odpadów wynosi:
1)dla niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych – nie rzadziej niż jeden raz na  2 tygodnie,
2)dla selektywnie zbieranych odpadów:
a)surowcowych (tzw. „suchych”) – nie rzadziej niż jeden raz na 2 tygodnie,
b)dla odpadów ulegających biodegradacji - nie rzadziej niż raz na tydzień
przy czym minimalna pojemność pojemnika lub worka na odpady przy określonej częstotliwości odbioru ma gwarantować nieprzepełnianie się pojemników lub worków.
2.Częstotliwość odbierania odpadów z pojemników ogólnodostępnych powinna odbywać się nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc, nie dopuszczając do ich przepełnienia.
3.Odbieranie odpadów wielkogabarytowych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego odbywać się będzie w systemie akcyjnym nie rzadziej niż raz w miesiącu, zgodnie z podanym harmonogramem z wyznaczonych miejsc, po zgłoszeniu przez właściciela nieruchomości podmiotowi uprawnionemu, odbierającemu odpady.
4.Odpady komunalne należy odbierać od właścicieli nieruchomości w godzinach 6.00 – 22.00.
5.Kosze uliczne należy opróżniać z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia, nie rzadziej niż jeden raz na tydzień.
6.Odpady baterii i akumulatorów należy przekazać do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub dostarczyć do placówek handlowych zobowiązanych do prowadzenia zbiórki tych odpadów na podstawie przepisów odrębnych.
7.Odpady przeterminowanych leków dostarczyć do specjalistycznych pojemników ustawionych w aptekach lub do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
8.Odpady środków chemicznych, farb i lakierów, zużytych opon, przepracowanych olejów oraz opakowań po nich należy dostarczyć do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, za wyjątkiem przypadków określonych w przepisach odrębnych.
9.Odpady gabarytowe i odpady z remontów winny być odbierane odpłatnie z terenu nieruchomości przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych lub przekazywane do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
10.Wykaz punktów odbierania odpadów wymienionych w ust.6-9 umieszczony jest na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy Bogatynia www.bogatynia.pl w zakładce Ochrona Środowiska.
11.Częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe powinna uniemożliwiać przepełnienie zbiornika i wylewania się nieczystości na powierzchnię terenu, do gruntu lub wód. Ilość odwiezionych do stacji zlewnych nieczystości ciekłych winna odpowiadać ilości wody zakupionej do celów bytowych, a w przypadku niepodłączenia nieruchomości do sieci wodociągowej - ilości określonej w rozporządzeniu w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody.
12.Częstotliwość opróżniania z osadów lub innych odpadów, zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.
13.Zbiornik bezodpływowy musi być zlokalizowany w taki sposób, aby możliwy był bezpośredni dojazd do niego pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego realizującego usługę wywozu nieczystości ciekłych.

§ 13

1.Mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku zabrania się w szczególności:
1)umieszczania w pojemnikach na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów z remontów i budowlanych, gorącego popiołu i żużlu, śniegu, lodu, odpadów niebezpiecznych leków i chemikaliów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii i akumulatorów, zużytych opon
2)umieszczania w pojemnikach na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne odpadów opakowaniowych, z tworzyw sztucznych, metali, szkła, odpadów wielomateriałowych, odpadów zielonych i ulegających biodegradacji w przypadku prowadzenia ich selektywnej zbiórki,
3)umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych, odpadów pochodzących z działalności gospodarczej, w tym odpadów medycznych, weterynaryjnych i opakowaniowych,
4)umieszczania w pojemnikach i workach przeznaczonych do selektywnej zbiórki, odpadów innych niż te, na jakie przeznaczony jest pojemnik lub worek,
5)magazynowania na terenie nieruchomości odpadów poza miejscami do tego wyznaczonymi,
6)odbierania i transportu odpadów zbieranych selektywnie w sposób pozwalający na ich zmieszanie z innym rodzajem odpadów zbieranych selektywnie,
7)wywożenia i wysypywania odpadów w miejscach na ten cel nie przeznaczonych (tworzenia tzw. dzikich wysypisk),
8)zakopywania odpadów,
9)wykorzystania nieczynnych studni do gromadzenia odpadów, nieczystości ciekłych, wód opadowych, nawozów naturalnych,
10)spalania odpadów (za wyjątkiem przypadków określonych w przepisach odrębnych),
11)samodzielnego opróżniania zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe,
12)wyprowadzania psów na tereny użyteczności publicznej z wyjątkiem psów przewodników.
 
ROZDZIAŁ V

INNE WYMAGANIA WYNIKAJĄCE Z WOJEWÓDZKIEGO PLANU GOSPODARKI ODPADAMI DLA WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2012

§ 14

1.Należy dążyć do:
1)ograniczenia ilości wytworzonych odpadów komunalnych,
2)zwiększenia udziału odzysku, w szczególności recyklingu w odniesieniu do szkła, metali, tworzyw sztucznych, oraz papieru i tektury jak również odzysku energii z odpadów zgodnego z wymogami ochrony środowiska,
3)zwiększenia ilości zbieranych selektywnie odpadów niebezpiecznych występujących
w strumieniu odpadów komunalnych,
4)wyeliminowania praktyki nielegalnego składowania odpadów,
5)zmniejszenia ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji unieszkodliwianych przez składowanie,
6)zmniejszenia masy składowanych odpadów.    

ROZDZIAŁ VI

OBOWIĄZKI OSÓB UTRZYMUJĄCYCH ZWIERZĘTA DOMOWE, MAJĄCYCH NA CELU OCHRONĘ PRZED ZAGROŻENIEM LUB UCIĄŻLIWOŚCIĄ DLA LUDZI ORAZ PRZED ZANIECZYSZCZENIEM TERENÓW PRZEZNACZONYCH DLA WSPÓLNEGO UŻYTKU

§ 15

Osoby będące właścicielami lub opiekunami psów i innych zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w tym w szczególności nie pozostawiania ich bez dozoru, jeżeli zwierzę nie jest należycie uwiązane lub nie znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym bądź na terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierzęcia z niego.

§ 16

1.Na tereny użytku publicznego psy mogą być wyprowadzane tylko na smyczy i w kagańcu. Zwolnienie psa ze smyczy jest dozwolone tylko w miejscach mało uczęszczanych, gdy właściciel (opiekun) ma możliwość sprawowania bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem. Obowiązek wyposażenia psa w kaganiec nie dotyczy małych psów,z wyłączeniem psów umieszczonych w wykazie ras psów uznanych za agresywne.
2.Zwolnienie psa ze smyczy, o którym mowa w ust. 1, nie może mieć miejsca na terenach, na których znajdują się piaskownice oraz inne urządzenia służące do zabaw dla dzieci.

§ 17

Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych są zobowiązani do:
1.usuwania spowodowanych przez nie zanieczyszczeń z terenów użytku publicznego takich jak: place, ulice, chodniki, parkingi, parki, zieleńce, skwery i inne, a także klatki schodowe oraz inne pomieszczenia budynków służące do użytku publicznego.
2.wyposażenia psa w otrzymany identyfikator (znaczek rejestracyjny) umożliwiający identyfikację psa oraz w razie zaistnienia takiej konieczności kontakt z właścicielem. Z obowiązku posiadania identyfikatora zwolnieni są posiadacze psów, którzy oznakowali psa.  

§ 18

Usuwanie padłych zwierząt z innych terenów niż drogi publiczne należy do właściciela nieruchomości,na której padłe zwierzę się znajduje.


ROZDZIAŁ VII

WYMAGANIA UTRZYMYWANIA ZWIERZĄT GOSPODARSKICH NA TERENACH WYŁĄCZONYCH Z PRODUKCJI ROLNICZEJ

§ 19

1.Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione w obrębie zwartych terenów, zajętych przez budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej, centra handlowe, hotele, strefy przemysłowe, ogrody działkowe.
2.Na obszarach wyłączonych z produkcji rolnej, zezwala się na utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod warunkiem spełnienia wymogów sanitarnych, ochrony środowiska i ochrony zwierząt określonych odrębnymi przepisami.

§ 20

1.Posiadacz zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do przestrzegania następujących zasad:
1)wytwarzane podczas prowadzenia chowu lub hodowli nieczystości będą gromadzone zgodnie z przepisami sanitarnymi, a ich usytuowanie nie będzie powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych; nie będą powodować również uciążliwości zapachowych i rozprzestrzeniania się owadów, gryzoni i insektów;
2)Zapewnienia zwierzętom odpowiednich pomieszczeń gospodarskich oraz niedopuszczeniu do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta.
3)Właściciel lub użytkownik zwierząt gospodarskich wykorzystywanych do wykonywania usług przewozowych i rekreacyjnych, zobowiązany jest do usuwania nieczystości pozostawionych po zwierzętach.
4)Padłe zwierzęta gospodarskie należy przekazać do unieszkodliwienia przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w tym zakresie.
5)Obowiązek usunięcia padłych zwierząt gospodarskich spoczywa na właścicielu zwierząt.
2.Posiadacz pszczół zobowiązany jest przetrzymywać je w ulach, ustawionych w odległości, co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.

ROZDZIAŁ VIII

WYZNACZANIE OBSZARÓW PODLEGAJĄCYCH OBOWIĄZKOWEJ DERATYZACJI I TERMINÓW JEJ PRZEPROWADZANIA

§ 21

1.Obowiązkowej deratyzacji podlega obszar gminy Bogatynia, w tym nieruchomości, na których prowadzona jest hodowla zwierząt, działalność gastronomiczna oraz magazynuje się żywność i środki spożywcze, a także pomieszczenia korytarzy piwnicznych, zsypów i komór zsypowych, węzłów ciepłowniczych oraz zasieków śmietnikowych.
2.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzania deratyzacji, w miesiącach kwietniu i październiku, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.W razie konieczności wynikających z przyczyn sanitarno-epidemiologicznych, zdrowotnych lub innych, Burmistrz Gminy Bogatynia może zarządzić przeprowadzenie deratyzacji w innych terminach niż określone w ust. 2.
4.Termin przeprowadzenia deratyzacji, o którym mowa w ust. 3, podaje do publicznej wiadomości Burmistrz Gminy Bogatynia w drodze zarządzenia, określając jednocześnie, w szczególności obszar objęty deratyzacją oraz obowiązki właścicieli nieruchomości związane z przeprowadzeniem deratyzacji.

ROZDZIAŁ XI

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 22

Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały traci moc obowiązująca Uchwała Nr XXXIV/301/06 Rady Gminy i Miasta Bogatynia z dnia 11 kwietnia 2006 w sprawie ustalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Bogatynia (Dz. Urzędowy Województwa Dolnośląskiego  Nr 103 poz.1765).

§ 23

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Bogatynia.

§ 24

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego 

Przewodniczący
Rady Gminy i Miasta
Patryk Stefaniak