
Nadanie numeru PESEL
Nazwa sprawy:
Nadanie numeru PESEL
Opis procedury:
Numer PESEL jest nadawany z urzędu przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
Nadanie numeru PESEL następuje automatycznie po wykonaniu obowiązku meldunkowego a w przypadku noworodków (urodzonych na terytorium RP) po rejestracji w Urzędzie Stanu Cywilnego; obywatelom polskim zamieszkującym na terytorium RP oraz poza granicami RP w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości.
Numer PESEL może być również nadany osobom, które są obowiązane do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów (na ich wniosek).
Wymagane wnioski i dokumenty:
1. przy zameldowaniu:
• formularz „zgłoszenie pobytu stałego” lub „zgłoszenie pobytu czasowego”
• dowód osobisty lub paszport a dla cudzoziemców – paszport oraz dokument uzyskany na terenie RP
tj: wiza, karta pobytu, zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt czasowy,
• dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (oryginał do wglądu) tj. w szczególności umowa
cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja
administracyjna lub orzeczenie sądu
2. przy złożeniu wniosku na dowód osobisty:
• wniosek o wydanie dowodu osobistego
• 1 aktualna, kolorowa fotografia o wymiarach 35x45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle,
z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowująca naturalny kolor skóry,
obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80%
fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiająca osobę
w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi
oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i z zamkniętymi ustami
• paszport lub inny dokument stwierdzający tożsamość
• dokument poświadczający obywatelstwo polskie
• odpis skrócony aktu urodzenia (osoby, które zawarły związek małżeński dodatkowo załączają odpis
skrócony aktu małżeństwa) – do wglądu
3. dla osób obowiązanych do posiadania numeru na podstawie odrębnych przepisów:
• wniosek o nadanie numeru PESEL
• dowód osobisty lub paszport, a w przypadku cudzoziemców – dokument podróży lub inny dokument
potwierdzający tożsamość i obywatelstwo
Opłaty:
17 zł - opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa (w przypadku, gdy osoba wnioskująca o nadanie
numeru PESEL działa przez pełnomocnika).
Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
płatne w kasie Urzędu Miasta i Gminy, ul. Daszyńskiego 1,
bądź na bankowy rachunek urzędu – PKO BP SA oddział Bogatynia 05 1020 2137 0000 9302 0118 1908
Termin załatwienia sprawy:
niezwłocznie
Miejsce złożenia dokumentów:
Wydział Spraw Obywatelskich i Współpracy Transgranicznej, ul. Daszyńskiego 13, pokój nr 4/parter/
Miejsce odebrania dokumentów:
Wydział Spraw Obywatelskich i Współpracy Transgranicznej , ul. Daszyńskiego, 13 pokój nr 4/parter/
Sprawę prowadzi/informacji udziela:
Ewa Piszczek- inspektor ds. ewidencji ludności
Marta Nych – podinspektor ds. ewidencji ludności
tel. 75 7725225; 75 7725224
e-mail: obywatelski@bogatynia.pl
Podstawa prawna:
1.Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 1382 ze zm.)
2.Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia
wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz. U
z 2017 r. poz. 2411)
3.Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru
PESEL (Dz. U z 2015 r. poz. 1984)
4.Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
(tekst jednolity Dz. U z 2017 r. poz. 570 ze zm.)
5.Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (tekst jednolity Dz. U z 2017 r. poz. 1464 ze zm.)
Formularze:
1. Wniosek o nadanie numeru PESEL
2. Pełnomocnictwo
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Załączniki
Wniosek o nadanie numeru PESEL (149.2kB) | ![]() |
![]() |
Pełnomocnictwo (182.9kB) | ![]() |
![]() |
Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Gminę Bogatynia (187.1kB) | ![]() |
![]() |
Metadane
Podmiot udostępniający: | UMiG Bogatynia |
Źródło informacji: | Iwona Czajkowska-Dżoga |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Kamil Stuliński |
Data wprowadzenia: | 2016-04-12 13:48:05 |
Opublikował: | Kamil Stuliński |
Data publikacji: | 2016-04-12 13:48:50 |
Ostatnia zmiana: | 2018-10-12 10:20:23 |
Ilość wyświetleń: | 774 |